Beskrivning
Audi S8 är "sportversionen" av limousinen A8, om nu en limousin kan vara sportig. Den har vissa designdetaljer som skiljer ut den från A8, bland annat backspeglar med aluminiumkåpor och de fyra avgasutblåsen.
Första generationen S8 dök upp redan 1996 och hade en 4,2-liters V8-motor med 340 eller 360 hästkrafter. Andra generationen Audi S8 presenterades 2005 och började byggas 2006. Den fick samma 5,2-liters V10-motor med direktinsprutning som i Audi R8 och Lamborghini Gallardo.
Den tredje generationen Audi S8 är den som säljs nu, med internkod D4. I Sverige finns den enbart som S8 Plus med 605 hästkrafter vid 6.100–6.800 r/min och imponerande 700 Nm som finns tillgängligt hela vägen mellan 1.750 och 6.000 r/min. Den klarar 0–100 km/h på 3,8 sekunder, trots den mastiga tjänstevikten på 1.945 kilo.
I den senaste generationen S8 valde Audi bort V10-motorn utan överladdning och ersatte den med en 4,0-liters V8-motor med dubbla turbo. Den har också cylinderavstängning vilket gör den fyrcylindrig när alla åtta cylindrar inte behövs, vid jämn belastning – till exempel på motorväg.
V8-motorn delas med flera andra modeller inom Volkswagenkoncernen. Trots att den högvarviga V10:an alltså ersatts av en förhållandevis "liten" V8 fick Audi S8 mycket beröm när auto motor & sport provkörde 2011. "Tekniskt är Audi S8 tillbaka i det yppersta toppskiktet – men är den inte lite väl feg i formerna", skrev John Argelander.
Audi S8 Plus kostar från 1.384.100 kronor.