BMW 5-serie: BMW-snygg

5-serien har passerat 5.555.555 tillverkade bilar. Här är sjätte generationen och Fredrik Huldt har känt på den. Dessutom tv-inslag. Den känns och ser ut som...
Annons

5-serien har passerat 5.555.555 tillverkade bilar. Här är sjätte generationen och Fredrik Huldt har känt på den. Dessutom tv-inslag.

BMW 5-serie: BMW-snygg

Den känns och ser ut som 7-serien invändigt – lika mycket teknik och lika komfortabel. Klicka på bilden för större.

För det första – tack för alla frågor som ni läsare skickade till oss. Det fullkomligt rasade in frågor och de flesta var både bra och intressanta. Och eftersom det uppenbarligen finns ett enormt intresse för nya femman, har vi beslutat att lämna era frågor för nu, och istället ta så många av dem som möjligt med BMW:s informationschef Michael de Geer. Svaren kommer att publiceras i auto motor & sport nr 26 och/eller på sajten. Håll utkik.
För det andra – detta är ingen provkörning, det är en "provsittning". En statisk launch på BMW:s utvecklingsanläggning, FIZ-projekthouse (forsknings- och innovationscentrum) i München, Tyskland. Därför inget om hur den är att köra.

Ok, då kör vi, eller sitter… Hur är första intrycket?
FH: Första intrycket är att den är betydligt mer konservativ i sitt designspråk än vad den har varit tidigare. Den är klassiskt BMW-snygg. Det är faktiskt precis vad man har väntat på. Känslan är väldigt mycket 7-serie, den har extremt lång hjulbas och extremt korta överhäng. Hjulbasen på nya femman (F10) har blivit hela 8 cm längre än föregångaren (E60) – men den är bara 4 cm längre. Den känns superlyxig och superclean designmässigt. Väldigt tight och fin.

Hur känns den interiört?
FH: Även interiört är den lik 7-serien, men inte riktigt lika pösig. Det är en lite stramare sittupplevelse, utan att för den skull sakna något i komfort. Den har verkligen all teknik som sjuan har, vad jag kan se i alla fall. Det, och lite till faktiskt. Den har till exempel en "parkassist" som inte sjuan har, en automatisk parkeringshjälp. Den finns andra biltillverkare som har haft detta, exempelvis Toyota i Prius, men gemensamt för dessa är att de har varit helt värdelösa. Nu lovar BMW dyrt och heligt att att deras system ska vara kanon. Vi har sett en demo och fungerar det lika bra som det verkar, kommer det att vara väldigt smidigt och snabbt. Allt man behöver göra är att lägga i backen och gasa. Det ska bli kul att prova.

BMW 5-serie: BMW-snygg

Nya femman har blivit mer konservativ och tillbakahållen – klassiskt BMW-snygg, enligt Fredrik Huldt.

Vad kan du säga om motorerna?
FH: Den kommer att lanseras med sju motorer – 550i, 535i, 528i, 523i, 530d, 525d och 520d. 520d har ett koldioxiutsläpp på 132 g/km, vilket ska vara bäst i det segmentet. Den har dessutom rätt bra kräm – 184 hk och 380 Nm.
Tekniskt ska den vara i nivå med 7-serien men köregenskaperna och körglädjen som 3-serien. Den ska vara rejält mycket snålare än föregångaren, och start/stopp är standard med den manuella lådan. De jobbar på att få start/stopp till automaten också, men de vill att den ska vara helt perfekt innan de släpper den.

Vad tycker du om det du har sett hittills?
FH: 1972 började BMW producera bilar i 5-serie-klassen och förra veckan passerade man 5.555.555 "femmor", det säger ju en del om hur viktig den här bilen är. Detta är sjätte generationen och det var längesen jag var på en lansering där alla inblandade, från styrelsemedlemmar till ingenjörer på detaljnivå, var så nöjda med den produkt de visade.
Nu kan man ju egentligen inte säga så mycket om bilen innan man har kört den, men jag kan säga som så, att om den blir så bra som det verkar så blir den riktigt bra. Nu väntar vi med spänning till den 27 januari när vi får provköra, och då får vi även veta pris.

Läs mer om nya 5-serien i auto motor & sport nummer 26.

• Klicka här för att se fler bilder, tv-inslag och mer fakta!

Annons
Annons
Rulla till toppen