Avslöjat: Här är tekniken i BMW:s nya modeller

BMW har en hel del spännande nyheter på gång i elbilsvärlden. BMW i3 och i8 presenterades för flera år sedan och efter det har BMW...
Annons

BMW har en hel del spännande nyheter på gång i elbilsvärlden. BMW i3 och i8 presenterades för flera år sedan och efter det har BMW mest satsat på laddhybrider. Men framtidsplanerna är mer intressanta än så.

Avslöjat: Här är tekniken i BMW:s nya modeller

Modellfyrverkeriet snart igång

Sedan tidigare vet vi att BMW ska lansera eldrivna versioner av Mini och X3. De presenteras 2019 respektive 2020. BMW ska dessutom lansera fem ytterligare laddhybrider före 2021.

Efter det fortsätter modellfyrverkeriet med nio elbilar plus den spännande modellen BMW iNext och åtta laddhybrider.

Avslöjat: Här är tekniken i BMW:s nya modeller

Upp till 120 kWh

BMW lanserar ett ”modulärt” utbud av elbilsbatterier i tre olika storlekar. Batteripaketen är på 60, 90 och 120 kWh och ska möjliggöra en räckvidd på upp till 70 mil. 

Elbilarna får elmotorn, växellådan och elektroniken inbakade i samma enhet med ett ”skal” av aluminium för att hålla vikten nere.

Avslöjat: Här är tekniken i BMW:s nya modeller

Snabb snabbladdning

Bilarna ska också kunna snabbladdas med mer än 150 kW. Sedan- och kombibilarna får ett lågbyggt batteripaket medan suvarna får ett batteripaket som är något högre.

Avslöjat: Här är tekniken i BMW:s nya modeller

Fyrhjulsdrift och snabb acceleration

De ”vanliga” modellerna får fyrhjulsdrift som tillval medan det är standard i prestandamodellerna. Där kan köparna också få aktiv momentstyrning – ett system som portionerar ut rätt mängd kraft till rätt hjul för bästa fäste.

Effekten hamnar på mellan 100 kW (136 hästkrafter) och mer än 300 kW (408 hästkrafter). Prestandamodellerna fixar 0–100 km/h på ”mindre än tre sekunder”.

Annons
Annons
Rulla till toppen