Nu ökar BMW i3 rejält

Inledningsvis var intresset stort för elbilen i3 men orderböckerna samtidigt märkligt tomma. Men nu verkar BMW övertygat sina kunder och fått bra snurr på försäljningen. Efterfrågan gör att BMW nu måste öka tempot i Leipzig-fabriken från 70 till 100 bilar per dag. Därmed är BMW i3 den överlägset mest producerade kolfiberbilen.
Annons

Hur många vågar ta steget till en elbil? Tveksamheten inför allt det nya är förståelig och det märktes när BMW skulle lansera sin elbilsmodell i3. Intresset för den nyskapande modellen var inledningsvis stort – men det syntes inte i orderböckerna.

När vi testade BMW i3 första gången i auto motor & sport nummer 25-2013 kunde vi räta ut de flesta av frågetecknen. Vi fann många roliga egenskaper hos BMW i3 men också en del mindre bra egenheter. Är du prenumerant kan du läsa testet gratis, digitalt, genom att klicka på bilden till höger.

Nu ökar BMW i3 rejält
I auto motor & sport nummer 25-2013 testade vi BMW i3 för första gången och ställde den mot några tuffa konkurrenter. Som prenumerant läser du artikeln gratis, digitalt, genom att klicka på bilden.

Vid det första testet av BMW i3 förra hösten var modellen inte krocktestad av Euro NCAP, men i slutet av november kom betyget – endast fyra stjärnor för BMW i3. Den oväntade missen lyfte många ögonbryn och BMW svarade på kritiken efter Euro NCAP-testet (klicka på länken för att läsa mer).

Men den tappade stjärnan verkar inte ha påverkat försäljningen av BMW i3 allt för mycket. Tvärtom har den inledande tveksamheten vänt till ett mycket positivt inflöde av beställningar. BMW:s produktionschef Harald Krüger meddelar till Bloomberg News att man ökar tempot rejält i Leipzig-fabriken, från 70 till 100 bilar per dag.

Hittills har man byggt över 5.000 BMW i3 i Leipzig, sedan produktionsstarten i november. Med ökningen till 100 i3-bilar per dag blir den årliga produktionen cirka 20.000 bilar, vilket är en fördubbling mot den försiktiga prognos som BMW inledde med.

I bildgalleriet nedan och i filmklippet överst på sidan visas hur BMW tillverkar i3, som till stora delar är uppbyggd epoxiplast och kolfiberarmering. Karossdelar i kolfiber är mycket ovanligt och att bygga den bärande delen av chassit i det exklusiva materialet är något som vi förut bara förknippat med supersportbilar.

BMW:s produktionsökning av i3 visar att det är fullt möjligt att massproducera kolfiberbilar – en spännande inledning för kommande bilmodeller.

 

• Köp eller logga in för att läsa testet av BMW i3, Toyota Prius, Nissan Leaf, Volvos V40 och BMW 116d
Artikeln kommer från auto motor & sport nr 25-2013.

För att kunna läsa den här artikeln krävs att du är prenumerant på auto motor & sport och inloggad på ditt konto (klicka på länken för att logga in). Artikeln går också att köpa via SMS. Köpet tar bara några sekunder och du kan läsa artikeln direkt.

Annons
Annons
Rulla till toppen