Namnet Buick höjer inte så många ögonbryn i Sverige. Men nya LaCrosse är ändå intressant då den delar teknik och plattform med Opel Insignia och kommande Saab 9-5. På programmet står 3,0 och 3,6 liters V6-motorer samt framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift från Haldex.
Buick LaCrosse börjar byggas till sommaren i Kansas City. Förhoppningsvis startar produktionen av nya Saab 9-5 under hösten och eventuellt kommer de första bilarna ut till handlarna innan årsskiftet. KLICKA FÖR STÖRRE
Buick är ett namn som i Sverige förmodligen mest förknippas med klassiska, kromtyngda glidare från 50- och 60-talen. Varumärket har fört en tynade tillvaro i USA men har de senaste åren fått en välbehövlig vitamininjektion och identifieras inte längre som en bil med enbart blåhåriga tanter bakom ratten. Dessutom är varumärket stort i Kina – det säljs faktiskt fler Buick där än hemma i USA!
När Buick nu visar upp sin nya LaCrosse blir det förstås ingen kioskvältare i Sverige eftersom modellen inte är avsedd för någon utanför Nordamerika. Men LaCrosse blir ändå ganska intressant för oss svenskar då det är den tredje bilmodellen som baserar sig på plattformen Epsilon II. De två första som kom var Opel Insignia och en systermodellen Buick Regal som bara är avsedd för Kina. Tredje modellen är alltså LaCrosse och fjärde bilen blir nästa generation Saab 9-5!
Hjulbasen på Buick LaCrosse växer med tio centimeter, jämfört med systermodellen Opel Insignia som delar samma plattform (Epsilon II). Det gynnar utrymmet i baksätet och som vi kan se har LaCrosse inte heller det uttalade ”coupestuk” som Insignia har. KLICKA FÖR STÖRRE
En väsentlig skillnad mellan Saab 9-5 och Opel Insignia är att den förstnämnda ska bli något längre och därmed få bättre utrymme i baksätet. Opel Insignia är 4.830 millimeter lång (hjulbas 2.737 mm) och LaCrosse klart längre med en längd på 5.003 millimeter (hjulbas 2.837 mm, 10 cm extra). Så lång lär nog inte nya 9-5 bli men det ger ändå en fingervisning om vilka möjligheter som plattformen ger.
Buick placeras marknadsmässigt som ett lyxbilsmärke ovanför Chevrolet men under Cadillac. Därför hittar vi inga fyrcylindriga motoralternativ utan endast två V6:or. Dels den nya direktinsprutade 3,0-liters motorn som nyligen fick debutera i först Chevrolet Equinox och nyligen i Cadillac SRX (crossovermodellen som ska byggas parallellt med Saab 9-4X i Mexico). Motorn ger i LaCrosse 190 kW, 258 hk vid 6.950 rpm, och maximalt 286 Nm vid 5.600 rpm. Bränsleförbrukningen anges efter amerikanskt snitt till 18/27 mpg vid "city/highway" vilket omräknat innebär cirka 13,1 l/100 km i stan och 8,7 l/100 km vid landsvägskörning.
Inredningen på amerikanska bilar brukar inte vara någon höjdare, men nya Buick LaCrosse visar exempel på en ny stil med betydligt högre kvalitetskänsla. Saab 9-5 lär inte se ut precis så här, men visst finns det potential? KLICKA FÖR STÖRRE
Den större V6:an på 3,6 liter är också direktinsprutad och tidigare använd i Cadillac CTS. Toppeffekten är angiven till 209 kW, 284 hk vid 6.400 rpm, och maximala vridet är 354 Nm vid 5.200 rpm. Här är bränsletörsten något större, 17/26 mpg, vilket innebär 13,8 l/100 km vid stadskörning och 9,0 l/100 km på landsväg.
Båda motorerna har endast den nya sexstegade Hydra-Matic 6T70 som transmission, inga manuella alternativ. Buick kostar även på sig ett tillval i form av fyrhjulsdrift (tillgängligt till båda motorerna) som alternativ till framhjulsdriften. Namnet Haldex nämns inte rakt ut i pressmeddelandet men givetvis är det Landskronaföretaget som även denna gång levererar fyrhjulsdriften (precis som i Insignia, SRX och kommande 9-5).
Konceptbilen Invicta premiärvisades i Kina för ett drygt år sedan och det var första smakprovet. Då trodde vi att LaCrosse skulle försvinna som produktnamn, men så blev det inte. KLICKA FÖR STÖRRE
Säkerhetsmässigt siktar Buick på toppbetyg i kommande krocktester och det borde man göra med tanke på att Saab är inblandade och Opel Insignia fick fem stjärnor av Euro-NCAP. Buick LaCrosse ska byggas i Fairfax-fabriken i Kansas City, Kansas, och produktionen startar till sommaren. Publik premiär blir det på Detroit-salongen om några dagar – varifrån auto motor & sport naturligtvis rapporterar direkt!