Peders Chevrolet Camaro: Tvåmiljonersbygget!

PREMIUM Vår krönikör närde drömmen om att bygga en egen bil. Nu kan han inte bygga bilar men som tur är har han sin kompis Tokan. Så blev drömbilen verklighet!
Annons

Mitt bilintresse började tidigt. Jag var ett av barnen som hade posters med Lamborghini Countach och Ferrari Testarossa på mina väggar när jag växte upp på 80-talet.

Ändå blev den första sportigare bil jag någonsin ägde en amerikanare. Närmare bestämt en Camaro från 1986. Jag älskade den. Trots läckande T-top och en V8 med färre hästkrafter än dagens instegsmodeller av VW Golf var det den coolaste bilen jag suttit i.

Sedan dess har många bilar kommit och gått på uppfarten. Lamborghini Aventator, Superleggera, Urus, Ferrari 430, FF med flera. Bentley, Rolls-Royce och Gud vet allt. En Camaro till faktiskt, en Z28 från 2015, den enda i Sverige mig veterligen. Den folierades till en skadeskjuten Bumblebee och blev världsberömd på köpet.

Phoenix Audio har bombat hela bilen med stereo­prylar så den ska låta mest även när den är avstängd. Allt platsbyggt såklart.

Så man kan utan att överdriva säga att jag har haft förmånen att kunna uppfylla mina bildrömmar. Alla utom en. Den om en bil som ingen annan har.

Drömmen om att bygga någonting eget har funnits länge. Eller inte bygga själv, det kan jag inte. Men att få vara med i den kreativa processen att ta fram något unikt både kan och vill jag. Det var nästan tio år sedan som jag och min bilbyggarkompis Tokan började prata om det. Med bilbyggarkompis menar jag igen, för att vara övertydlig, att jag personligen inte kan ett dyft om att bygga bilar, men min kompis Tokan kan. Han kan allt. 

För 6–7 år sedan köptes till och med en tvättäkta, racekörd Nascarbil in för att strippa på motor och låda och bygga ett monster. Men det blev inte så, jag behöll den som den var, åkte tre varv runt en bana i Polen i rekordlångsam takt och bytte sedan under en blöt kväll bort den mot en 3-hjulig Morgan. Inte mitt livs bästa bilaffär, men inte heller min sämsta. 

För ett par år sedan, närmare bestämt i september 2020, tog diskussionerna fart igen. Vi diskuterade långt och länge vilken modell vi skulle utgå ifrån. På grund av min historik fokuserades diskussionen ganska fort på Camaro, men till en början på generation 1 som är, eller i alla fall har varit, den mest populära karossen att utgå ifrån.

Det var kanske just därför vi valde bort den. Det tillsammans med att generation 2 i grund och botten är en bättre bil. Längre hjulbas och mer att jobba med, dessutom hade jag ett fungerande baksäte som grundkrav. 

Camaro Peder detaljer
Inte mycket av originalbilen kvar. Men några få detaljer är sparade för känslans skull. Bland annat fönstervevarna och nyckeln.
Peders Camaro baksäte
Custombyggt baksäte för att matcha framstolarna, som ursprungligen kommer från en Ferrari.

Så det bestämdes. Tokan gav sig ut och letade donatorbil medan vi smed planer på hur den skulle se ut och vilken motor den skulle ha. Att den skulle övermotoriseras var vi överens om från början.

”Den här bilen ska vara knäpp, den ska vara värre än någonting annat jag någonsin kört, annars har vi misslyckats.” Överladdning eller inte blev en tidig fråga. Vi bestämde oss fort för överladdning och över 1 000 hk. Dels för körbarhet och dels för att jag aldrig har haft en bil med mer än 1 000 hästar förut, och vissa saker måste man ha innan man dör.

Vid ett möte gjorde Tokan misstaget att berätta att det inte var jättemycket dyrare att bygga en 1 500-hästarsmotor än en med 1 000 hk. Sagt och gjort. 1 500 hk it is! 

Delarna som inte Tokan och SS Industry skulle tillverka själva köptes in samtidigt som bilen började plockas isär. På de tidiga byggmötena bestämde vi hur bilen skulle se ut i stora drag. Jag kom med idéer och Tokan berättade vad som var genomförbart och inte. Ibland sade han också att han inte ville göra vissa saker och att jag var lite dum i huvudet.

Peders Camaro paddlar
Magnetiska kolfiberpaddlar som styr den blixtsnabba dubbelkopplingslådan. På en 50 år gammal bil.
Peders Camaro gammalt och nytt
Man kan inte annat än att älska mixen av gammalt och nytt.

Jag insåg tidigt att ska den här bilen bli bra är det bäst att låta honom göra lite som han vill, inom gemensamt överenskomna ramar. Bilbyggare är nämligen konstnärer. Vill man se vad de verkligen kan, och vill man ha bästa möjliga resultat, talar man inte om för dem hur de ska dra penseln, man låter dem måla. Hade jag försökt detaljstyra det här projektet hade det inte blivit hälften så bra som det blev. 

Växellådan var nästa stora beslut. Min första tanke var en sekventiell rackare med spak som man kan sitta och slita i lite manligt. Jag älskar också det vinande ljudet från rakskurna drev. Men det blev snabbt nedröstat. Både på grund av det vinande ljudet som jag förmodligen bara skulle älska de första tio minuterna, men också på grund av de täta serviceintervallerna. 

Sekventiell låda är inte ett bra alternativ om man ska använda bilen till vardags, och en vanlig manuell har ju alla. Det duger inte. Efter lite tänkande var valet självklart, vi stoppar i en dubbelkopplingslåda. Valet föll på en förstärkt DCT-låda, samma som sitter i bland annat BMW M4. Blixtrande snabb och hållbar. Perfekt. 

Arbetet fortsatte under brinnande pandemi. Den slog hårt mot bilbranschen generellt och drabbade även vårt bygge. Massor av nödvändiga delar blev omöjliga att få tag i. Bland annat kamaxeln till turbomotorn blev restad och leveransen uppskjuten gång på gång. Det gick inte ens att få tag i rena kamaxelämnen för att tillverka en på annat håll.

Camaro byggbild 1
1. Inte så mycket renovering, snarare nybyggnation.
Camaro byggbild 2
2. På lyften i originalskick. 
Camaro byggbild 3
3. Dörrhandtaget hänger kvar för känslans skull, om än omlackat.
Camaro byggbild 4
4. Utrensad kaross redo för behandling.
Camaro byggbild 5
5. Breddare tillverkas, testas, görs om, och testas igen tills alla är nöjda.
Byggbild 6
6. Förstärkningar och testmotor på plats.
Camaro byggbild 7
7. Stansen är det inget fel på.
Camaro byggbild 8
8. Formerna börjar växa fram.

Vi blev tvungna att tänka om. Vad är om möjligt ännu ballare än en 1 500 hästar stark turbomotor? Det finns bara en sak: en vrålstark, högvarvig sugmotor. Hela skälet till att jag köpte den där Nascarbilen för några år sedan. Det finns inget ballare i mina ögon. Turboplanerna skrotades och en ny motor köptes in. En värsting byggd av Mast Performance i USA, med runt 800 hk och som varvar en bra bit över 8 000 r/min. Mycket argare än så blir det inte. 1 000-hästarsbilen får helt enkelt vänta. 

Arbetet med resten av bilen fortgick. Det är väldigt mycket trial and error när man bygger en bil från grunden. Man gör en skärmbreddning, testar och ser hur det ser ut, gör om det man inte är nöjd med, och testar igen. Bygger en instrumentpanel, passar in alla mätare, och testar.

Mönstret går igen i hela bilen och i alla detaljer. Tokan lade hjärta och själ på bygget. Saker vi inte alls hade pratat om att göra lade han dagar och veckor på för att han ville att bilen skulle bli perfekt. 

Camaro Tokan och Peder
En helnöjd ägare och en halvnöjd bilbyggare/konstnär.

Buren är så perfekt inpassad att den inte syns förrän man sitter i bilen, och knappt ens då. Mittkonsolen som går rakt igenom bilen anpassades till framstolarna som ursprungligen suttit i en Ferrari F430 Spider. Istället för soffa baktill blev det två separata stolar som byggdes i aluminium, som mindre kopior av framstolarna.

Skräddaren satte fart när inredningsdetaljerna började bli klara. Han lade 80 timmar bara på den första dörrsidan, för att få till den perfekt. Så fortsatte det. Tanken flyttades, golvet byttes ut, hela chassit byggdes nytt. Vissa delar stals från Corvette C6 Z06, resten tillverkades på plats. 

I april 2022 ställde vi ut en halvfärdig bil på Elmia. Kravet för att ens åka dit var att bilen var färdig nog att köras in i mässhallen för egen maskin, och det var den. Direkt efter mässan åkte den tillbaka till verkstaden för att färdigställas. Kombinationen vrålhetsig sugmotor och DCT-låda visade sig vara en utmaning. Lådan blev förvirrad av att motorn går från 0 till 8 000 r/min på en mikrosekund och massor av programmeringstimmar lades för att få stil på det. 

Camaro motorrum
Det här motorrummet skojar man inte bort. En LS7 på steroider i en 50 år gammal bil kan bara bli succé.

Tidiga provkörningar vittnade om att bilen skulle bli allt annat än lättkörd och vi tog beslutet att gå tillbaka till en turbomotor under vintern. Bilen ska användas varje dag och då är körbarheten viktig. En turbomotor med över 1 000 hk kommer konstigt nog att göra den otroligt mycket mer lättkörd. Det är lättare att dosera kraften med en sådan motor. 

I november 2022 stod bilen äntligen klar. Eller Tokan tyckte inte att den var det, men den var tillräckligt färdig för att testköras i ett avsnitt av auto motor & sports tv-serie Förnuft och Känsla. 

Känslan när man startar bilen är obeskrivlig. Ljudet är så nära en Nascarmotor som det går att komma. Minsta lilla beröring av gasen orsakar en explosion. Med nuvarande utväxling har bilen en teoretisk toppfart på 412 km/h. När man kör är man uppriktigt sagt rädd. Bilen vill verkligen vrida nacken av dig och jag älskar känslan. Kika in på ams YouTube-kanal om ni vill se filmen

Camaro
Sidepipes, bromskylning och breddning. Allt handbyggt. Tittar du noga ser du att skärmkanterna blivit lite skadade. Det på grund av att bussningarna från Corvette C6 Z06 helt enkelt inte håller för kraften. Bygger man en helt ny bil testar man genom att köra tills det går sönder. Sedan lagar man med starkare grejor. 

Direkt efter provkörningen tog Tokan tillbaka bilen till verkstaden. Förberedelser för motorbytet ska göras, och lacken – som jag tycker ser kanon ut men som Tokan säger är en slasklack – ska göras om. Sedan då? Ja, med tiden kommer dessvärre nya idéer. Prioriteringar förändras.

Nu har vi helt plötsligt ett nytt bygge i huvudet. Så vinner jag inte på Lotto innan våren ska bilen säljas. Så kan det gå när man har ADHD, men det gör inget. Drömmen är uppfylld. Jag har fått vara med och skapa en drömbil från grunden. Och det var skitkul! 

Camaro burnout

TEKNISK INFO/Chevrolet Camaro -72

Kaross: Camaro generation 2, plåtkaross, custombyggd av SS Industry
Motor: Mast motorsport LSX 427
Växellåda: BMW M5 DCT uppgraderad av DKGECU
Framvagn: Corvette C6 Z06
Bakvagn: Corvette C6 Z06
Inredning: Custombyggd inredning av SS Industry
Hjul: 59north
Mått: Längd 4,8 meter, bredd 1,98 meter
Vikt: 1 550 kg

Annons
Annons
Rulla till toppen