Officiellt: Chevrolet Volt är död – varit en föregångare

Gör man en lista på USA:s bästsäljare bland laddhybrider, hybrider och elbilar hamnar faktiskt Chevrolet Volt på femte plats, med tre Teslamodeller och Toyota Prius...
Annons

Gör man en lista på USA:s bästsäljare bland laddhybrider, hybrider och elbilar hamnar faktiskt Chevrolet Volt på femte plats, med tre Teslamodeller och Toyota Prius före. Ingen dålig placering, alltså.

Under perioden januari–oktober i år såldes 14.718 Chevrolet Volt i USA. Därmed har GM:s laddhybrid bättre försäljning än elbilarna Chevrolet Bolt (13.882) och Nissan Leaf (11.920) och sålde nästan tre gånger fler bilar än BMW i3 (5.271). Visserligen är det väldigt långt upp till storsäljaren Tesla Model 3, som sålde 95.882 bilar under samma period, men det känns orättvist att kalla Chevrolet Volt för en försäljningsmässig flopp.

Ändå tar General Motors beslutet att lägga ner Chevrolet Volt. 1 mars 2019 byggs den sista bilen i Hamtramck-fabriken i Detroit. Orsaken till nedläggningen av Volt stavas lönsamhet. Och sannolikt sjunker försäljningen ytterligare nästa år då de statliga subventionerna för laddhybrider och elbilar i USA sänks eller försvinner helt.

Även om det blir ett abrupt slut för Chevrolet Volt, andra generationen har bara byggts sedan 2015, så har laddhybriden varit en betydelsefull föregångare hos GM. Hösten 2016 berättade GM att man levererat sin 100.000:e Chevrolet Volt i USA och cirka 150.000 bilar globalt.

Den stora volymen gjorde Chevrolet Volt till en av de tre mest betydelsefulla modellerna – tillsammans med Tesla Model S och Nissan Leaf – när det gäller minskad bensinanvändning. Enligt GM:s egen beräkning blev besparingen 232 miljoner liter bensin (2016).

Serieproduktionen av första generationen Chevrolet Volt kom igång i Hamtramck-fabriken, Detroit, på hösten 2010. Men då hade GM under flera år låtit allmänheten ta del av utvecklingsarbetet och gett lämpliga ”smakbitar” för att hålla intresset uppe. I Europa såldes första generationen Chevrolet Volt parallellt med Opels systermodell Ampera. De första Chevrolet Volt kom till Europa i november 2011.

Andra generationen Chevrolet Volt kom tidigt och presenterades på Detroitsalongen i början av 2015. Försäljningen startade till hösten, som årsmodell 2016. Chevrolet Volt blev då förbättrad på alla områden med bättre räckvidd, snabbare prestanda och effektivare samt bantat batteripaket som gav en 100 kilo lättare bil.

I Europa är Chevrolet nedlagt som varumärke, med undantag för Camaro och Corvette. Men det hann komma hit en mindre mängd Volt under några år. I Sverige finns det 55 exemplar registrerade av första generationen Chevrolet Volt (2011–2015), samt en enda av andra generationen Volt (2016–2019). Systermodellen Opel Ampera (2012–2015) är lite mera vanlig i Sverige, där finns det 168 bilar registrerade.

Chevrolet Volt har en fyrcylindrig förbränningsmotor på 102 hk men den är inte direktverkande på drivhjulen utan används för att ladda upp batteripaketet när det nått en viss laddningsnivå. Enligt den amerikanska mätnormen (som är mer rättvis än NEDC och WLTP) är räckvidden för Volt 80 kilometer, innan förbränningsmotorn hostar igång. Bensintanken räcker för en sammanlagd räckvidd på nästan 70 mil.

GM ville egentligen inte kalla Volt för en laddhybrid, utan gav systemet namnet Voltec och benämningen ”E-REV” (extended-range electric vehicle). Håller man sig inom räckvidden för batteripaketet är ju bilen i praktiken en elbil, med inbyggd räckviddsförlängare. GM byggde även en systermodell i form av Cadillac ELR, som dock floppade totalt och bara bygges i 2.697 exemplar. En samlarbil, redan idag.

Att ha både en förbränningsmotor och ett elektriskt drivsystem innebär förenklat ”dubbla kostnader” för biltillverkaren. Även om batterikostnaden fortfarande är relativt hög hos en elbil pekar kurvan för kostnadsutvecklingen nedåt. I Europa är laddhybrider enklare att motivera då de i praktiken blir enda sättet att möta de allt hårdare CO2-kraven. Men i USA är det annat läge och bensinen är mycket billigare, vilket gör det svårt att räkna hem bränslebesparingen.

För den historiskt intresserade kan man notera att nedläggningen av föregångaren Chevrolet Volt inte är ”första gången” för GM. Under 90-talet utvecklade GM elbilen EV1 som seriebyggdes 1996–1999 i 1.117 exemplar. EV1 blev därmed den första, massproducerade elbilen och den var fylld av avancerat nytänkande.

Men även denna gång fegade GM ur av kostnadsskäl och tog tillbaka (nästan) alla EV1, som leasats ut. För att slippa lagerhålla reservdelar skrotades alla EV1. Ett fåtal exemplar räddades till museum.

 

Officiellt: Chevrolet Volt är död – varit en föregångare
Första generationen Chevrolet Volt, i konceptform.
Officiellt: Chevrolet Volt är död – varit en föregångare
Andra generationen Chevrolet Volt förbättrades på alla viktiga områden.
Officiellt: Chevrolet Volt är död – varit en föregångare
Cadillac ELR var en lyxig och tokdyr version av andra generationen Chevrolet Volt. Totalfloppade med endast 2.697 byggda exemplar, vilket gör ELR till en samlarbil idag.
Annons
Annons
Rulla till toppen