Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

PREMIUM Vi kör VM i småbilsklassen. De flesta går att privatleasa för under 2 000 kronor i månaden. Rena rema fyndpriset. Vilken är det bästa valet?
Annons

En stor del av vagnarna i småbilsklassen har nyligen genomgått ett generationsskifte – eller är på väg att förnyas. Det började med Citroën C3 som kom i en helt ny tappning förra året. Sedan dess har Kia Rio, Nissan Micra och Seat Ibiza lanserats i färska versioner och fler modeller är på väg under hösten.

Ibiza är den första av tre bilar på samma nya plattform från Volkswagen-koncernen. Skoda Fabia och VW Polo kommer väldigt snart. Seat får alltså bli en indikation på hur bra ingenjörerna har lyckats och vad vi har att vänta framöver.

Renault Clio är lite av det svarta fåret i gänget. Den har bara fått en lättare uppdatering, men inte blivit helt ny. Modellen är poppis i segmentet, men räcker det för att hävda sig mot en samling pigga, friska ungtuppar?

En numera välspridd trend i klassen är små, trecylindriga bensinmotorner, vilket sitter under huvarna i alla våra testbilar utom i Kia Rio. Den har tills vidare en fyrcylindrig bensinare i väntan på ett turbomatat trecylindrigt alternativ som är på väg. Hur bra är egentligen de nya trepiparna och sparar man någon soppa?

Häng med så testar vi vilken som är den bästa och roligaste småbilen att glida runt gathörnen med!

Citroën C3

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
De karaktäristiska, svarta Airbumpsen på dörrsidorna sitter på bilen från utrustningsnivå Feel, vilken kräver ett tillägg på 16 900 kronor utöver instegsversionen.

Vilken tuffing! Nya Citroën C3 i testbilens Shine-utförande riktigt dryper av pigg, munter och egen visuell attityd. Man har verkligen tagit ut svängarna. De markerade, svarta hjulhusen och de stora plastsjoken på dörrsidorna, kallade Airbump, skänker dramatik till karossen och gör att bilen ser högre ut än vad den är. Samtidigt förenas form och funktion på ett positivt sätt, eftersom Airbump skyddar effektivt mot dörruppslag. Pricken över i:et är det röda taket och de röda backspegelkåporna. C3 är som en liten, läcker polkagris på hjul.

Designglädjen fortsätter på insidan med röda kontrasterande detaljer uppblandat med en portion lätt retrokänsla.

Man blir glad av att närma sig och av att sitta i Cittran. Den levererar ett stort mått tillfredsställelse bara genom att den vågar vara annorlunda.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Förvaringsfacket mellan stolarna är placerat så långt bak att det funkar dåligt för de främre passagerarna. Om man vill lägga ifrån sig mobilen är man hänvisad till facket framför växelspaken.

C3 utmärker sig också med fin komfort. Det är den enda ronden i testet där Citroën står som ensam segrare. Man sitter bra både fram och bak, och framför allt fjädringen imponerar för att vara i småbilsklassen. Den sväljer ojämnheter mjukt och bilen rör sig med ett behagligt, böljande lugn som får C3 att kännas större än vad den är. Fjädringsrörelserna är långa och stora. Fransosen kränger och lutar visserligen en del i kurvorna, men upplevelsen är ändå angenäm med hög trivsel.

Dessutom har C3 en ganska god ljudkomfort, bäst här i gänget tillsammans med Ibiza. Motorn ”orrar” en del, men mjukt, vid acceleration. I övrigt är bilen rätt så väldämpad och det läcker inte in särskilt mycket vägbuller. Gott så.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Smidigt farthållarreglage bakom ratten. När man väl har lärt sig och fått in vanan är det lätt att sköta.

På de flesta andra områden presterar dock Citroën högst medelmåttigt i mitten av fältet. Den erbjuder inte speciellt fördelaktiga ägandekostnader, imponerande tillförlitlighet, hög säkerhet eller generösa utrymmen, med mera.

Den levererar ett stort mått tillfredsställelse bara genom att den vågar vara annorlunda.

Däremot har den en tydlig plump i testprotokollet och tar jumboplatsen i ronden Aktiv körning. Styrningen är väldigt lätt och tappar känsla när man pressar bilen, även om den är trevligt linjär och förutsägbar. I vardagskörning kommer den bättre till sin rätt. Men de svagaste punkterna är motorn och växellådan.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Hyfsat upprätt sittposition men ändå bekvämt tack vare mjuk dyna. Takluckan stjäl dock utrymme, man behöver nämligen inte vara särskilt lång för att huvudet ska ta i taket.

Den lilla, trecylindriga maskinen utan överladdning får kämpa för att hänga med i de flesta lägen. Speciellt på låga varv är den grymt svag, durrar oroväckande och det känns ofta som att man har fått i en för hög växel. Därutöver har den en känslig motorstyrning som gör drivlinan ryckig när man kliver av och på gasen. Långsam kökörning blir lätt oharmonisk.

Växellådan är ett kapitel för sig. Slagen är långa, känslan sladdrig och det finns en viss kärvhet när man ska dra i kuggarna. En testförare tyckte att lådan kändes begagnad redan som ny.

Men den fluffiga fjädringskomforten och charmiga formgivningen gör att man trots allt kan förlåta C3 för många av dess brister.

– John Eriksson

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Kia Rio

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Diskret men enkelt elegant formgivning. Nya Rio har faktiskt vunnit pris för sin design.

En testförare uttryckte sig så här efter att ha kört nya Rio: ”Den bjuder på en bra och trevlig upplevelse utan att bjuda på någon särskild upplevelse.”

Det kan låta som ett hårt och negativt omdöme, men det är egentligen inte det. För nya Rio är en sådan där bil som är rejäl, enkel att använda och allt bara funkar utan konstigheter. Man sitter aldrig och stör sig på något och tänker inte på att den är si eller så. Ofta är det ett av de bästa omdömen en bil kan få. Det betyder nämligen att den är så pass bra att det inte finns något tydligt att invända mot. Men samtidigt finns inget som gör att man blir eld och lågor förtjust, fast det kanske inte behövs när man bara ska ha en billig och bra småbil.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Nya Rio placerar sig genomgående långt fram i så gott som alla våra testmoment och det finns ett antal områden där den utmärker sig positivt. Ägandekostnaderna blir låga i vår kalkyl och Kia har ett väl tilltaget garantipaket, samt sköter garantiärendena mycket bra enligt ägarna i vår enkät. Sittkomforten är utmärkt fram och bak, kombinerat med att Rio har de mest generösa kupéutrymmena bland bilarna i testet.

Den totala åkkomforten blir dock lite lidande av att Rio har en ganska fast kalibrerad fjädring med ett överraskande sportigt chassi. Själva dämpningen är ändå okej med korta rörelser och snabba avslut, ett konsekvent och välkontrollerat uppträdande, men med tydlig vägnärvaro. De förhållandevis breda 17-tumshjulen gör dessutom att det läcker in en del malande vägbuller i kupén, även om det inte är värre än i någon av de andra vagnarna.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Plasten ovanför hjulhuset vid baksätet har tacksamma uttag att sätta bältet i när man till exempel ska fälla ryggstödet. Omtänksamt.

Vad Rio tappar i komfort tar den däremot igen när det kommer till Aktiv körning. Den fina, naturliga och lagom snabba styrningen får hjälp av den låga däckprofilen som bidrar med bra respons och skärpa.

Den fasta fjädringen betalar sig genom att leverera ett underhållande och alert chassi med vass reaktionsförmåga. Rio är trygg och kompetent, och lever upp med en fin balans när man pressar den i kurvorna.

Höjdpunkten är växellådan. Den har korta slag med en distinkt och lätt känsla. Passar bra i stan och gör sig utmärkt vid inspirerad körning. En fröjd att använda.

Det betyder nämligen att den är så pass bra att det inte finns något att invända mot.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Lagom mycket ryggstödsvinkel och bra utrymme i alla ledder gör att Kia har testets bästa baksäte tillsammans med Seat.

Men det är tur att växellådan är så trevlig att jobba med, för det blir nämligen en del spakande om man ska hänga med i Stockholmstrafiken. Den fyrcylindriga – testets enda – sugmotorn har visserligen bra, snabb gasrespons, men är ganska tunn i hela registret. Drygt 20 extra hästar skulle göra bilen gott.

Lyckligtvis kommer Kia Rio att börja säljas i Sverige med en ny, enliters, trecylindrig bensinturbo på 100 eller 120 hästkrafter under den senare delen av året. Anledningen till att Rio inte lanserades med den här maskinen är att den inledningsvis blev för dyr från fabriken i Korea, men det ska lösa sig tids nog.

Nya Rio är en riktigt trevlig och rekorderlig småbil, utan att tilltala ordentligt på det känslomässiga planet.

– John Eriksson

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Nissan Micra

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Känner du igen bilen på bilden? Micra har genomgått en totalförvandling. Från rund och charmig till tuff och ”suvig”.

VART TOG DEN SÖTA LILLA MICRAN VÄGEN?

Ingen vet … Micra är den småbil som genomgått de största kosmetiska förändringarna under sina fem generationer, från kantig till rund, från rund till kantig. Den har vuxit och tuffat till sig sedan föregångaren, 174 mm på längden och 78 mm på bredden. Ökad spårvidd och lägre viktcentrum. Bak sitter en fet bromslampa som för tankarna till motorsport. Det yttre vittnar om en helt annan Micra och förväntningarna stiger. 

Okej Micra, vem har du blivit över sommarlovet? 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Högtalare från Bose i nackstödet ska ge en 360-gradig ljudupplevelse.

Nissan själva säger att de blandat lika delar lekfullhet med stabilitet. Styrningen är förvisso kvick men den känns något artificiell. Micra bygger på samma chassi som föregångaren men det mesta är utbytt så när som på några motorfästen och länkarmar. Modifierad fjädring och uppdaterade dämpare känns. Karosskontrollen och fjädringskomforten är det inget fel på, djupa ojämnheter hanteras näst intill med storbilsfiness. Det är behagligt men när man pressar bilen kan man sakna den lekfullhet och alerthet som Kia Rio bjuder desto mer på.

Vi kör en trecylindrig radmotor på 90 hästar med turbo och overboost som ger 150 Nm och fem extra hästkrafter under kortare perioder. Motorn känns klen på låga varv och behöver höga varv för att vakna till och då morrar det gott. Det är för övrigt samma motor (och växellåda) som sitter i Clio. Men den femväxlade manuella lådan saknar kärlek. Ettans växel funkar mer som en startväxel, varvar ur gör du först från tvåan. Slagen är långa och grumliga. Här är skillnaden jämfört med Seat Ibiza som natt och dag och med Ford Fiesta som man vill efterlikna finns inget släktskap. 

Den ’yttre Micran’ hänger inte ihop med den ’inre Micran’

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Micra har mycket generösa förvaringslösningar, här finns plats för tre kaffemuggar.

När vi svänger ut på vår teststräcka blir Micran omringad av en Mercedes 500 SL och en BMW M3 där omkörningsförbud råder. Grattis! Vilken pina att sitta i en bil som ser ut som en Civic Type R men som innerst inne fortfarande är den där rara och runda Micran.

Interiören känns påkostad och kvalitetskänslan är hög. Vårt exemplar har 360-graderskamera och parkeringssensorer. Jag argumenterar för att parkeringsensorer och backkameror är en onödig lyx i småbilsklassen. Mina kollegor protesterar, de vill inte ha parkeringsskador på sina bilar. Micran har en förbluffande vändradie och upplevs lika lättparkerad som en Smart. Grundpriset för Micra är 149 900 kronor, önskar man parkeringsensorer får man gå upp en utrustningnivå (och lägga till Premium Pack) och landar då på +14 350 kr. 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
På bild en medelstor karl i sina bästa år. Micra har både bättre takhöjd och plats för knäna jämfört med C3 och Clio.

Att Micra placerar sig näst sist i detta test har inget med designen, som i sig är lyckad, att göra. Däremot hänger den ”yttre Micran” inte ihop med den ”inre Micran”. Dess köregenskaper hade harmonierat bättre med den charmiga runda karossen. Och det är i EQ-ronden Micra tappar mest poäng. Totalplaceringen blir näst sist i ledet tätt följd av Renault Clio som inte når upp till Micras kvalitetskänsla men klår den i körkänsla.

– Julia Brzezinska

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Renault Clio

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Den är inte ensam om det i gänget, men Clio har integrerat handtaget till bakdörren i listen bakom rutan, precis som nya Micra.

Kan 311 000 européer ha fel? Så många Renault Clio såldes nämligen i Europa förra året, vilket gör att modellen placerar sig allra högst upp på topplistan över de bäst säljande i småbilssegmentet.

Det är första gången på tio år som Clio regerar i klassen i Europa, precis före VW Polo och Ford Fiesta, som har suttit på tronen alla år utom två sedan 2009.

Här hemma hade dock Clio såväl VW Polo som Skoda Fabia och Toyota Yaris en hygglig bit framför sig i registreringsstatistiken förra året.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Renault fortsätter troget med sina volym- och stereoreglage bakom ratten. När man väl har hittat dit är de väldigt smidiga att använda.

Modellen är nu inne på sin fjärde generation, som lanserades 2012, och fick en lättare uppdatering förra hösten. Det innebär att Clio är klart äldst i gänget och det märks. Konkurrenterna har nämligen spottat upp sig i och med sina mer nyliga generationsskiften. Faktum är att Clio hamnar sist eller på delad sistaplats i sju av tolv ronder i vårt test. Hur kan det vara så?

Åldern märks redan när man sätter sig i bilen. Kvalitetskänslan imponerar inte. Många plastytor och materialval upplevs billigt pappiga och tunna. Formgivningen kittlar inte heller. Det är som att sätta sig i en relativt anonym hyrbil, ett transportmedel som inte har den där lilla extra dosen glädje.

Körställningen är visserligen riktigt hygglig och det är luftigt i den främre delen av kupén, men komforten är högst medelmåttig totalt sett. Varken sittposition eller utrymme i baksätet bländar i jämförelse med konkurrenterna. Fjädringen sväljer mjukt men småsnackar samtidigt en hel del. Uppträdandet är inte riktigt konsekvent, utan uppfattas som ömsom hårt ömsom mjukt, vilket blir obekvämt och störande. 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Små, grunda förvaringsytor och mugghållare mellan framstolarna som är svåra att använda till något vettigt. Flaskor och muggar högre än en 33-centiliters burk har svårt att stå kvar i kurvor.

Körintrycken går i samma linje. Styrningen är mycket lätt och enkel att manövrera i stadstrafik, samtidigt som den inte är helt linjär ur mittläget och förmedlar väldigt lite vägkänsla. Bekvämt när man bara ska transportera sig, men det inspirerar inte till körning.

Växellådan bjuder på en liknande upplevelse. Spaken är lång med förhållandevis långa slag och själva växelföringen känns både vek och något sladdrig, samtidigt som lådan trots allt är lättjobbad.

Det är som en anonym hyrbil, ett transportmedel som inte har den extra dosen glädje.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Ganska upprätt ryggstödsvinkel och låg dyna gör att sittställningen bak i Clio inte är så skön. Dessutom ont om benutrymme.

Motorn är däremot en ljuspunkt. Den har en jämn kraftutveckling, känns pigg genom i stort sett hela registret med en bra körbarhet i vardagen och den har en varvvillig, underhållande karaktär som trivs uppåt rödmarkeringen.

I övrigt är det ont om egenskaper där Clio utmärker sig positivt. Och den allvarligaste plumpen i protokollet gäller det faktum att autobroms inte ens går att få som tillval till modellen. Bilen har visserligen fem stjärnor i säkerhetsbetyg från krockprov i Euro NCAP, men det är från 2012 när kraven var snällare än i dag.

En helt ny generation Clio väntas få premiär någon gång 2018 och vill man tvunget ha en Renault rekommenderar vi att vänta till dess. Då lär den få all väsentlig säkerhetsutrustning som man kan kräva.

– John Eriksson

 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Seat Ibiza

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Seat Ibiza har blivit ett begrepp i småbilssammanhang och undra på det. Till skillnad från ungtuppar som Clio, Rio och C3 lanserades Ibiza redan 1984 – bara två år efter klassikern Nissan Micra. Med över fem miljoner Ibizor på vägarna genom åren är det nu dags för generation fem. Här bör man spetsa öronen även om man tänkt sig vänta in nästa generation VW Polo eller Skoda Fabia. Ibiza är nämligen först ut av alla att använda nya MQB A0-plattformen.

Men varför vänta? Nya Seat Ibiza visar sig vara en förträfflig småbil i det mesta.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
En rejäl spak att sköta farthållaren med blir vi allt mindre bortskämda med. Speciellt i småbilsklassen.

Vi testar här den svagare versionen av den trecylindriga 1,0 EcoTSI-motorn. Då får man 95 hästkrafter och fem framåtväxlar i den manuella lådan. Vilken drivlina! Tack vare turbotekniken finns det fina 175 newtonmeter redan vid 1 500 r/min och responsen är riktigt bra. Behöver du utnyttja den till max – och det händer då och då i bilar som behöver elva sekunder till 100 km/h – hörs ett trevligt orrande från motorrummet samtidigt som du finner att motorn gärna varvar. Men det är i svårbemästrad stadstrafik som drivlinan verkligen blommar ut. Motorstyrningen är smidigast möjliga och den totala avsaknaden av ryck och konstigheter skulle göra alla i körskolan till mönsterelever om de fick chansen. Ovanstående är lätt att förbise – men kör de andra bilarna också så förstår du hur väl Seat lyckats. Växellådan är exakt och lättväxlad. Dock var vi minst två som noterade att man ibland kan hamna i något sorts mellanläge när backen ska i, men det är också allt. Med detta sagt kan trecylindern börja knorra diskret om varvtalet blir för lågt kontra lasten, men det är verkligen en randanmärkning. Snålast med dropparna är den också.

Ibiza är ganska ”vuxen” invändigt, på gott och ont. Några tycker att det blir i tråkigaste laget (En småbil ska väl vara kul?) medan fler förmodligen uppskattar både kvalitetskänslan och den rejäla, lättbegripliga instrumenteringen.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Klok detalj: För att bältet ska vara ur vägen när det inte används, exempelvis när man ska fälla baksätets ryggstöd, finns en smart liten klämma till hands.

Komforten håller så pass hög nivå att man inte behöver oroa sig för ett längre körpass i Ibiza. De fasta stolarna lever gott på en fin grundform och dito körställning snarare än många inställningsmöjligheter. Fjädringen är inte böljande mjuk som C3, men har ändå god harmoni och fjädringsväg i sin stramhet. En bra kompromiss. Bullermässigt har Seat inte skämt bort sina kunder tidigare, men den nya plattformen är ett stort kliv framåt. Ibiza upplevs väl ljuddämpad i klassen och mätaren sätter den i topp tillsammans med C3. 

Hur supersmidigt motor/växellåda/koppling fungerar i Ibiza visas bäst i konkurrenterna!

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
En glad baksätespassagerare! Ett rejält baksäte ger komfort som närmar sig Golfklassen. Riktigt bra med huvudplats och även någon centimeter luft över framför knäna. Sådant utrymme är det bara Kia som matchar.

Utrymmesmässigt har Ibiza varit bra redan tidigare och den nya karossen, som är lite kortare men hela 87 mm bredare än tidigare, fortsätter i samma spår. Baksätet är klart användbart och bara Kia är ännu bättre.

Att autobroms är standard och att adaptiv farthållare finns som tillval understryker att vi även säkerhetsmässigt har att göra med en fullt modern småbil. Riktigt svaga punkter saknas här – och den är inte ens dyr! 

– Mikael Johnsson

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Testresultat:

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare
Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

En välförtjänt vinnare 

Två av bilarna i det här testet lirar i en egen division: Kia Rio och Seat Ibiza. Kia är visserligen inte i närheten av att utmana Seat om segern, men den är ohotad tvåa med lika långt upp till förstaplatsen som den har ner till tredjeplatsen.

Rio är en riktigt fin småbil. Om den hade varit krocktestad av Euro NCAP finns chansen att den hade gått ikapp och förbi Ibiza i IQ-delmomentet, men än så länge kan vi bara ge den betyg för vad vi vet.

Svagheterna är få, men den briljerar inte lika starkt på lika många områden som Ibiza. Motorbetyget kan dessutom säkerligen bli högre när den så småningom börjar säljas med sin trecylindriga bensinturbo.

Seat tar på mycket goda grunder hem segern med sitt senaste bidrag i klassen. Den nya generationen Ibiza har inga svaga punkter. Modellen placerar sig ständigt i topp eller väldigt högt upp i våra tuffa testmallar. Ibiza i det närmaste utklassar konkurrenterna och står som ensam segrare i alla tre stora delmoment.

Faktum är att den enda av totalt tjugo ronder där den hamnar på efterkälken är Design. Formgivningen är funktionell och korrekt, men kanske inte särskilt upphetsande. Om det är det enda som bilen kan lastas för, är det inte mycket att klaga på.

Vi imponeras alldeles särskilt av den nya, lilla enliters turbomotorn. Den är ett under av smidighet, samtidigt som den lyckas vara snålast, starkast och göra Ibiza med marginal snabbast i sprinten 0–100 km/h.

Citroën, Nissan och Renault håller ihop i slutet av resultatlistan. C3 utmärker sig med formgivning och komfort, medan de andra två inte riktigt har några starka, unika kvaliteter som lockar.

Nissan Micra har verkligen gjort en resa sedan föregående generation, men lyckas ändå inte övertyga. Renault Clio landar överraskande sist. Att den är populär betyder inte att den är bra. 

Vi kan bara konstatera att Seat har fått till en riktig fullträff med nya Ibiza. Testlaget lyfter på hatten! 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Vilken skulle jag välja – och varför? 

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

John Eriksson, testredaktör: Ibiza är tveklöst den bästa bilen här, men jag saknar en X-faktor som talar till mig.Kia är också kanon, samt har ett spänstigare chassi och en ännu distinktare låda. Det talar till mig. Jag inväntar dock Rio med den trecylindriga turbomotorn.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Mikael Johnsson, testchef: Småbilar har alla förutsättningar för att vara riktigt roliga, men jag går bet i detta gäng. Citroën C3 kommer närmast, men nja …  Jag tittar hellre åt Mini One, Fiat 500 – eller ännu hellre åt en Abarth. Måste välja en här? Hit med en Ibiza.

Vi testar 5 smarta privatleasingbilar – här är vår vinnare

Julia Brzezinska, skribent: Körmässigt är Ibiza den mest vässade här men ack så steril och perfekt. I min värld kommer småbilar långt på charmen och där lyckas Citroën allra bäst, det är lite skumpigt och knasigt. Jag undrar just hur nya Fiestan är …

Annons
Annons
Rulla till toppen