Daihatsu Cuore: Inget tak = ingen bagage

I Japan är kölistan lång. Och nu kommer mini-roadstern Daihatsu Copen till Europa. Det handlar om en tvåsitsig roadster med fällbar hardtop à la Mercedes...
Annons

I Japan är kölistan lång. Och nu kommer mini-roadstern Daihatsu Copen till Europa.

Det handlar om en tvåsitsig roadster med fällbar hardtop à la Mercedes SLK/Peugeot 206 CC, som är byggd på en förkortad plattformen från Cuore. Förstärkt vindruteram och två förkromade störtbågar bakom sätena ska skydda vid rundslagning.
Copen introduceras i Tyskland i november (prislapp: 17.000 Euro) – men någon reguljär import till Sverige finns inte för Daihatsu. Bilen kommer till Europa i högerstyrt utförande, det är nämligen så man har det i Japan…
Mini-roadstern mäter 3,39 meter på längden och 1,47 meter på bredden. Lika litet är formatet på förarplatsen: Förare över 180 cm har svårt att ta plats bakom ratten när taket är på.
20 sekunder tar det med elektrohydraulikens hjälp att få ner det tvådelade aluminiumtaket i bagageutrymmet. I samma ögonblicket minskar lastvolymen från 210 till 14 liter…
Körglädjen är däremot nästan obegränsad. Copen är framhjulsdriven, femväxlad och drivs av en fyrcylindrig 660-kubiks turbomotor som gärna varvar till 9.000 r/min. Effekt: 68 hk. Vridmoment: 100 Nm. 0-100 km/h avspisas på 11,7 sekunder och bilen har en toppfart på 170 km/h.

Större bilder

Annons
Annons
Rulla till toppen