DETROIT: Dodge Viper SRT10 med 600 hk

Om två veckor får vi se en uppgraderad Dodge Viper SRT10 utställd i Detroit. V10-motorn har vuxit till 8,4 liter och toppeffekten är nu 600...
Annons

Om två veckor får vi se en uppgraderad Dodge Viper SRT10 utställd i Detroit. V10-motorn har vuxit till 8,4 liter och toppeffekten är nu 600 hk jämnt, utsidan har fått sig ett milt facelift och bakom motorn sitter nu en förstärkt, sexväxlad låda.

DETROIT: Dodge Viper SRT10 med 600 hk
Dodge Viper SRT10 visades första gången 2005 i Detroit och nu är det dags för ett milt facelift. Men motorn blir betydligt starkare, +90 hk och därmed 600 hk jämnt! KLICKA FÖR STÖRRE

Egentligen är det här en nyhet som vi ska få vänta på i två veckor, men den amerikanska tidningen ”Road & Track” spräckte sitt embargo och publicerar uppgifterna på nätet – och då kan vi förstås inte göra något annat än dela med oss av informationen.

DETROIT: Dodge Viper SRT10 med 600 hk
Till sommaren kommer nya Viper SRT10 som roadster och coupé, bilden. KLICKA FÖR STÖRRE

På Detroit-salongen kommer Dodge Viper SRT10 att få sin publika debut och det är en tidig version av 2008 års modell som står utställd. På utsidan är det en mild uppgradering, bland annat har gälarna på huven flyttat fram något och blivit större, men det är framför allt under glasfiberkarossen som de största förändringarna hittas.
Den redan mäktiga V10-motorn på 8,3 liter växer något till 8,4 liter, tack vare en millimeter större borrning i cylindrarna. Topplocken är nya och numera har Viper-motorn variabel öppning av ventilerna, vilket sägs både öka effekten och göra motorn mera bränslesnål (även gamla V10:an går att köra kring 10 lit/100 km, om man bara kan binda fast högerfoten). Även insuget är förbättrat och luften vägs och mäts genom dubbla trottelhus. Nya tändspolar, monterade direkt på tändstiftet, förbättrar förbränningen.
Invändigt är motorn förbättrad med starkare komponenter och en större oljepump som förbättrar smörjningen vid hård kurvtagning.

DETROIT: Dodge Viper SRT10 med 600 hk
Inredningen ska andas ”mera racing” men som synes är det små förändringar på 2008 års modell. KLICKA FÖR STÖRRE

För att få ner svängmassan använder man numera en dubbelskivskoppling med mindre diameter, som dessutom kräver mindre pedalkraft. Nästa nyhet sitter direkt efter kopplingen och det är en ny växellåda från Tremec, TR6060. Större kuggingrepp och förbättrade synkringar ska ge extra marginal till den effektökning som uppnåtts. Sex växlar, som förut.
Allt som allt ger förbättringarna 90 hk extra och toppeffekten är nu 600 hk! Maximala vridmomentet är 760 Nm och om motorn har kvar sin karaktär sedan förut finns det mesta vridet närvarande strax ovanför tomgång.
0-100 km/h ska gå på ”under fyra sekunder” och toppfarten är upp till ägaren att upptäcka, de finns i alla fall inte angiven i pressmaterialet. Dodge utlovar att den klassiska distansen 0-100-0 mph (160 km/h) ska klaras av på strax över tolv sekunder.
Bilen är alltså 2008 års modell och den finns hos handlarna i USA till sommaren. Modellen ”handbyggs” på en liten produktionslina i Conner Avenue Assembly Plant i Detroit.

DETROIT: Dodge Viper SRT10 med 600 hk
Det är den här V10-motorn som Gröna Bilister har som piltavla vid sina sammankomster. 8,4 liter, 600 hk och 760 Nm. Alldeles för mycket av allting – typiskt amerikanskt! KLICKA FÖR STÖRRE
Annons
Annons
Rulla till toppen