Sajten Feber fick nyligen ett tips från en läsare som sedan december förra året försökt leasa en Fisker Ocean från Fisker Sweden AB. Leasingen gick inte igenom eftersom leasingbolag inte får göra affärer med bolag som bara har två personer i styrelsen.
De två styrelsemedlemmarna är grundaren Henrik Fiskers fru Geeta Gupta Fisker och den globala marknads- och försäljningschefen Christian Marti. De bor inte i Sverige och är därför inte delgivningsbara – något som gjorde att Bolagsverket beslutade om ett likvidationsföreläggande den 11 mars.
Om svenska Fisker inte valt in en tredje styrelsemedlem som är skriven i Sverige senast den 7 maj drar tvångslikvideringen i gång.
Fisker Sweden AB skriver till Carup att de jobbar på en lösning: ”Bakgrunden till denna notering på den officiella registerwebbplatsen är en försening av utnämningen av den tredje direktören för den lokala enheten (på grund av en personalförändring). Administrationsteamet arbetar för närvarande med att fylla denna informationslucka.”
Likvidering av ett bolag innebär att det avvecklas och förbereds för upplösning. Tillgångarna säljs för att betala av bolagets skulder. Eventuellt överskott betalas ut till ägarna.
Även globalt har Fisker det tufft. Under 2023 levererades 10 000 bilar, mindre än hälften än deras egen prognos för året. Nu uppges Fisker föra samtal med Nissan om ett samarbete.