Nya Ford C-Max blir två olika bilar

Om några veckor är det dags att premiärvisa den helt nya generationen av Fords C-Max. Och som ni ser är vi grundlurade, nya C-Max får...
Annons

Om några veckor är det dags att premiärvisa den helt nya generationen av Fords C-Max. Och som ni ser är vi grundlurade, nya C-Max får inte sju sittplatser och skjutdörrar. Eller rättare sagt, det blir inte så i grundutförandet.

Nya Ford C-Max blir två olika bilar

Lite högbyggd, men med tydliga drag av det som Ford kallar för kinetic design. Räkna med att C-Max ger en tydlig hint om hur nästa generation Focus ska se ut. KLICKA FÖR STÖRRE

Spionbilderna på nya C-Max har varit många och bara den senaste veckan har vi fått två nya uppsättningar från våra fotografer i Europa. Men vi har inte publicerat dem, helt enkelt för att de inte tillfört speciellt mycket nytt. Dessutom visste vi att Ford snart skulle släppa sina egna bilder på nya generationen C-Max – och här är den nu!

Ännu så länge får vi bara fyra bilder och nästan inga faktauppgifter, utom det vanliga tugget om ”kinetic design” och dynamiskt utseende. Men icko desto mindre har Ford stöpt om sitt ursprungliga recept på ett varsamt sätt och förhoppningsvis inte glömt bort den framgångsrika formeln med bra innerutrymmen, komfort, körglatt chassi och ett utseende som inte ser allt för mycket ut som ”familjebuss”.

Nya Ford C-Max blir två olika bilar

Nej, nya C-Max får inte skjutdörrar i sitt första utförande. Men det kommer en sjusitsig version med skjutdörrar och något förlängd hjulbas ­ se nedan ­ vilken blir konkurrent till alla familjebussars urmoder, Renault Scenic. Men även till Mazda 5. KLICKA FÖR STÖRRE

Ford berättar däremot att nya generationen C-Max lanseras under andra halvan av 2010 och modellen är den första med ursprung i den nya, globala plattformen i C-segmentet (Golf-klass). Även nästa generation Ford Focus ska baseras på samma plattform som C-Max.

En liten faktadetalj som nämns i förbigående är att C-Max faktiskt också blir först med Fords nya, lilla EcoBoost-bensinmotor på 1,6 liter. Det är en direktinsprutad turbomotor med effekt/vridmoment som en sugmotor på 2,0 liter, men med betydligt lägre förbrukning.

Samma motor gjorde smygpremiär när Volvo visade sitt vilda S60-koncept i Detroit för ett drygt halvår sedan. Då benämndes motorn som ”GTDi”, toppeffekten angavs till 180 hk och bränsleförbrukningen till 5,0 l/100 km – samt bara 119 g/km i CO2-utsläpp. Volvo lovade då att vi skulle få se den nya turbofyran i en modell under andra halvan av detta år – vilket kanske innebär att vi har en nyhet att se fram emot även från Volvo i Frankfurt?

Nya Ford C-Max blir två olika bilar

C-Max ska bli först ut hos Ford med den nya, lilla turbosnurran på 1,6 liter och cirka 180 hk. Hybridversioner nämns inte, men vi vet att Volvo jobbar med sådana ihop med 1,6-motorn. KLICKA FÖR STÖRRE

Hur är det då med skjutdörrarna och de sju sittplatserna? Helt uppenbarligen har Ford valt att göra en ”Renault”, det vill säga man lanserar både en ”Scenic” och en ”Grand Scenic”. Den C-Max som vi ser på bilderna här är femsitsig, med konventionella dörrar. Men det kommer även en version med förlängd hjulbas, skjutdörrar och ett extra baksäte för två personer – totalt sju sittplatser.

Vi vet inte vad den sjusitsiga C-Max ska heta men den får inte bli allt för lång, då blir den ett internt hot till storebror S-Max. Kanske får vi veta mer om detta i Frankfurt om några veckor och då ska vi även fråga om hybridversioner av C-Max, vi vet nämligen att Volvo utvecklar sådana till sin version av 1,6 EcoBoost.

Nya Ford C-Max blir två olika bilar

Likheten med storebror S-Max är stor i den här vinkeln. Notera att den här bilen har främre halvan av taket i glas.

Annons
Annons
Rulla till toppen