Honda Jazz Hybrid: Elektro-Jazz

Det tog Honda fem ynka månader att gå från ett koncept på Parissalongen till den första serieproducerade hybridbilen i småbilsklassen. Men gick det kanske FÖR...
Annons

Det tog Honda fem ynka månader att gå från ett koncept på Parissalongen till den första serieproducerade hybridbilen i småbilsklassen. Men gick det kanske FÖR snabbt?

Honda Jazz Hybrid: Elektro-Jazz

Honda Jazz Hybrid är den första småbi-len med påkostad hybriddrift. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 8-2011.)

På stenpartiet framför Hondas teknologicenter finns två våta fläckar. De kommer ifrån bränslecellsbilen FCX som precis körde iväg i en dimma av vattenånga. Men det finns ännu en bil som värmer sig i vårsolen denna dag – en illgrön Honda Jazz.
Vid första ögonkastet en vanlig Honda, men Jazzkännarna – i den grad de nu återfinns i bilvärlden – noterar extra kromlister fram och bak samt ett nytt emblem på bakluckan. Kromlisterna kommer knappast att förbättra världen, istället är det nya emblemet desto intressantare.
Hybrid står det med svarta bokstäver.
Därmed har Honda brutit ny väg och gett sig in i ett outforskat territorium. Honda Jazz Hybrid är nämligen den första småbilen med påkostad hybriddrift. För mindre än ett halvår sedan visades Jazz Hybrid upp för publiken på bilsalongen i Paris och nu står den framför mig som färdigutvecklad produktionsbil. Detta trots alla kostymnissar som viftar med excellark och hävdar att hybridsystemet inte är lönsamt i små och snåla kompaktbilar, då den procentuella besparingen ger en för låg de facto-siffra. Trettio procent av 10,0 l/100 km är mer än trettio procent av 6,0 l/100 km…

Honda Jazz Hybrid: Elektro-Jazz

Jazzkännarna noterar extra kromlister fram och bak samt ett nytt emblem på bakluckan.

Hybridsystemet är i mångt och mycket det vi känner till från Honda sedan tidigare. Det heter IMA – Integrated Motor Assist – och påminner om Toyotas hybridsytem, fast är enklare (och billigare). I Honda-bilarna mäktar inte elmotorn med att ensam sätta fart på bilen från stillastående, men har tillräckligt med effekt för att hålla farten på slät mark. Då och då kan du känna att den tar över framfarten. Elmotorn omvandlar också bromsenergin och förser batteriet med extra laddning.
Körmässigt är det små skillnader mellan hybridversionen och en vanlig Jazz. I synnerhet då den automatväxlade 1,4-modellen använder en steglös CVT-låda precis som hybridbilen gör. CVT-lådan passar i alla fall bra i stadstrafik där den jobbar effektivt och smidigt. Ute på landsvägen gör sig nackdelarna, med ett ansträngt motorljud, till känna.

Honda Jazz Hybrid: Elektro-Jazz

Inredningen och intrumentpanelen är väldigt futuristisk, men detta upplevs det som ganska påfrestande.

Bakom ratten får man en känsla av en futuristisk konceptbil. Neonfärgade lampor skiftar kulör beroende på din förbrukning. Det är fränt till en början, men rätt snart upplevs det som en idé från några ingenjörer som hade för lite att göra en fredag eftermiddag…

Honda själva hävdar att Jazz var tänkt för hybriddrift redan från början. Oavsett om det är sant eller ej, får det kompakta hybridpaketet plats utan att bagageutrymmet påverkas.
Inte heller har det finurliga baksätessitsarna fått stryka på foten, utan kan fällas upp likt en tom biostol vid behov. Och det är kanske det allra bästa med Jazz – för som småbil är den underskattad och ovanligt praktisk. Därtill är den relativt bekväm och i samband med lanseringen av hybridtekniken har kvalitetkänslan snäppts upp några steg.
Det finns naturligtvis ett aber – och det är inte bara en liten detalj – den är inte bränslesnål. Med en officiell förbrukning på 4,5 l/100 km är den törstigare än stora hybrider såsom Prius och Auris HSD.
Koldioxidutsläppet på 104 g/km ger inte heller stående ovationer. Jämfört med Volkswagen Polo BlueMotion som ska klara sig på 87 g/km är det faktsikt 20 procent högre. Men gram är en sak, NOx något annat och där är en bensinbil att föredra.
Vidare kan Honda skryta över två saker: Jazz är Sveriges billigaste hybrid och därtill också den grönaste. I alla fall om man beställer den i den neongröna färg som är unik för hybridversionen…

Annons
Annons
Rulla till toppen