För 22 år sedan presenterades den första generationen Hyundai Santa Fe. Den nya generationen som börjar säljas i Sydkorea under hösten och i Europa våren 2024 har i stort sett bara namnet och att båda är suvar gemensamt med den första generationen.
Även jämfört med den utgående versionen är skillnaden enorm, det finns inte ett plåtveck som är likt. Hyundai är antagligen det bilmärke som har störst skillnad i form mellan sina olika modeller.
Modernare teknik, spännande form och större innerutrymmen är huvudpunkterna för nya Santa Fe. Ett längre axelavstånd gör benutrymmet ökat med 20 mm för den andra sätesraden och 15 mm för den tredje. De som sitter längst bak kan även njuta av att avståndet till taket ökat med 69 mm. Takhöjden bak ska vara klassledande enligt Hyundai.
Den helt nya modellen börjar säljas i Korea under augusti, följt av Nordamerika och Europa under första halvåret 2024.
Oavsett om man väljer hybrid eller laddhybrid får man en 1,6-liters bensinfyra med 180 respektive 160 hästkrafter. Konstigt nog uppger Hyundai att laddhybriden får lägre effekt än hybriden. Vridmomentet är blott 265 Newtonmeter för båda versionerna.
Hyundai har även presenterat ett koncept kallat Santa Fe XRT som är anpassat för friluftsliv.