Infiniti EX37 – världens starkaste

I samband med Europalanseringen av Nissans lyxbilsmärke Infiniti kommer den kompakta crossover-modellen EX37 på hela 310 hk. Infiniti slår sig för bröstet och hävdar därmed...
Annons

I samband med Europalanseringen av Nissans lyxbilsmärke Infiniti kommer den kompakta crossover-modellen EX37 på hela 310 hk. Infiniti slår sig för bröstet och hävdar därmed att EX37 är världens starkaste kompakta crossover.

Infiniti EX37 - världens starkaste

Designen påminner om den större FX-modellen och har en tydlig coupéform. Därmed är Infiniti EX37 den tredje coupe-suven tillsammans med Ssangyong Actyon och BMW X6.

Den mindre suven i Infinitis modellflora – EX37 – riktar sig mot den kompakta suv-klassen där bland annat BMW X3 återfinns och fler modeller är på intågande. Exempelvis Audi Q5, Mercedes GLK, Saab 9-4X och Volvo XC60.
Med en satsning på prestanda, design och teknologi hoppas Infiniti nå ut till unga köpare med tjocka plånböcker. Med 310 hk och 350 Nm så kallar Infiniti sin EX37-modell för världens starkaste kompakt-crossover. Det är exempelvis 24 hk fler än BMW 3.0sd och därmed får man anse att det prestandakriteriet är uppfyllt.
Faktum är att modellen till och med är starkare än sig själv. På den nordamerikanska marknaden finns EX endast med den äldre 3,5-litersmotorn på 290 hk och heter därför EX35 på andra sidan Atlanten.

Infiniti EX37 - världens starkaste

EX37 har en unik parkeringshjälp kallad ”Around View Monitoring System”. Det ger en bild över bilen och omgivningen från ett fågelperspektiv. Skulle parkeringsmanövern ändå misslyckas fyller den speciella elastiska lacken – kallad Scratch Shield – igen reporna vid förhöjd värme.

Den 3,7 liter stora motorn i EX37, med beteckningen VQ37VHR, är den senaste versionen av Nissans VQ-motorserie och så sent som i december 2007 blev den utnämnd till en av världens tio bästa motorer av den amerikanska tidningen Wards AutoWorld. Det är en utmärkelse som tillfallit föregångarna i VQ-familjen samtliga 14 gånger som listan utsetts.
Även de andra Infiniti-modellerna i Europa begåvas med den nya 3,7 litersmotorn – så som G37, G37 coupé och FX37. Motorn är kopplad till en sjustegad automatlåda som dessvärre inte har dubbelkopplingsteknik och därmed förbrukar lite extra soppa.
EX-modellen bygger precis som G-modellerna på den andra generationens FM-plattform med motorn monterad bakom framaxeln. Det ger en lägre tyngdpunkt och bättre viktdistribution vilket resulterar i ett spänstigare väguppträdande.

Infiniti EX37 driver på alla fyra hjulen och till sin hjälp har den kanske bilvärldens knepigaste akronym – ATTESA E-TS – Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split. På svenska innebär det att kraften kan fördelas mellan hjulaxlarna och där bakaxeln kan få mellan 50 och 100 procent av kraften.
Tyvärr kommer det i inledningsskedet inte att erbjudas någon dieselmotor till någon av Infiniti-modellerna, vilket troligtvis kommer att behövas för att europasatsningen skall lyckas. Men tack vare Nissans samröre med Renault kommer det en oljebrännare om inte en allt för avlägsen framtid.
I mitten på augusti varumärkesskyddade Nissan följande kombinationer – EX30D, G30D, FX30D, samt M30D – vilket betyder att en sexcylindrig dieselmotor på tre liter är i antågande.
Prisnivån är ännu inte offentliggjord.

Annons
Annons
Rulla till toppen