Första bilden på Infiniti G37 Convertible

De första Ininiti-modellerna som börjar säljas i Europa i höst kan redan nästa år får sällskap med en cabmodell. Infiniti har släppt första bilden på...
Annons

De första Ininiti-modellerna som börjar säljas i Europa i höst kan redan nästa år får sällskap med en cabmodell. Infiniti har släppt första bilden på G37 Convertible och det blir en ”plåtcab” med tredelat tak.

Första bilden på Infiniti G37 Convertible

Senare i höst, på LA Auto Show i Kalifornien, får vi reda på mer om nya Infiniti G37 Convertible. Just nu bjuder man bara på den här bilden. KLICKA FÖR STÖRRE

I våras avslöjade Nissan en del av ramverket för sin modellstrategi fram till 2012, kallad ”GT 2012 Strategy”, och där fick vi första antydan av en Infiniti G37 Convertible.
Nu har Infiniti bekräftat modellen och vi har fått en första bild med taket nere. Några närmare detaljer får vi dock inte förrän senare i höst, då G37 Convertible ska få sin premiär på Los Angeles Auto Show. Infiniti avslöjar dock att taket delas i tre delar och att ljudsystemet uppgraderats.
Den 3,7 liter stora V6-motorn på 330 hk blir samma som i vanliga coupémodellen G37. Den har beteckningen VQ37VHR, är den senaste versionen av Nissans VQ-motorserie och så sent som i december 2007 blev den utnämnd till en av världens tio bästa motorer av den amerikanska tidningen Wards AutoWorld. Det är en utmärkelse som tillfallit föregångarna i VQ-familjen samtliga 14 gånger som listan utsetts.
Sexstegad manuell låda och en ny sjustegad automat är de alternativ som ska finnas när G37 Convertible börjar säljas i USA nästa år som årsmodell 2009, vilket indikerar en tidig säljstart i början på året. Sannolikt kommer modellen även till Europa, kanske mot slutet av nästa år.
Tidsfördröjningen beror förmodligen på att Infiniti måste anpassa cabmodellen precis som man gjort med de andra modellerna inför europapremiären. 300 till 500 detaljförändringar på varje modell har gjorts på de första bilarna som ska säljas i Europa. Det handlar exempelvis om känslan i reglagen på förarplatsen. Den måste matcha känslan i Audi eller Mercedes, annars blir inte den europeiska spekulanten övertygad om premiumryktet som har etablerats sedan märkets födelse 1989.

I dag säljs Infiniti i 15 länder utanför Europa, bland dem Nordamerika, Sydkorea, Kina, Ryssland och Ukraina. Lanseringen i Europa ska ske under två år och efter den tiden ska märket finnas i 21 europeiska länder. Huvudkontoret för Europa ligger i Rolle i Schweiz.
De modeller som kommer först till vår världsdel är sedanerna G35 och M35, coupén G37, suvarna FX 35 och 45 samt nya crossover-suven EX 35.
Trots uppgraderingarna lär Infiniti lida av två svagheter de första åren: märket ha ingen fyrcylindrig motor och inget dieselalternativ. En rak fyra lär vara under utveckling, men kommer knappast före 2010. Detsamma gäller en dieselmotor, som lanseras i nästa generation av M-serien.

Annons
Annons
Rulla till toppen