Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?

PREMIUM Kia Optima Plug-In Hybrid är en populär laddhybrid med bra elräckvidd. Vad tycker ägarna om sin bil? Vi har kollat.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Du står inför ett beslut: Vilken familjeladdhybrid ska du köpa? Det finns ett antal olika modeller att välja bland på den svenska begagnatmarknaden, och de flesta fungerar på ungefär samma vis. Kia Optima Plug-In Hybrid sticker dock ut på ett avgörande sätt. Och detta, som initialt kan uppfattas som negativt, kan faktiskt visa sig vara någonting positivt i det långa loppet. Men vi återkommer till det.

Drivlinan i Optima består av en tvåliters bensinfyra utan turbo som ger 156 hk och 189 Nm. Mellan bensinaren och automatlådan sitter en elmotor på 68 hk/205 Nm, vilket ger en total systemeffekt på 205 hk och 375 Nm.

Fullt tillräckligt för en mellanklasskombi, även om det inte betyder några raketprestanda. Elmotorns batteri är av litiumpolymertyp, ligger under bagagegolvet och har en bruttokapacitet på 11,26 kWh (varav 9,0 kWh är användbart). Laddningen sker via en typ 2-kontakt på vänster framflygel och med maximalt 3,3 kW. Ingen snabbladdning här alltså. 

Dessutom har vissa ägare upplevt att sensorn för själva laddluckan strular och varnar för att luckan är öppen när den inte är det. Irriterande, men relativt enkelt att lösa med ett sensorbyte.

Att batteriet stjäl en del bagageutrymme (56 liter för att vara exakt) verkar störa ägarna ganska mycket, betyget är till och med lägre än för snittbilen och klart sämre än för konkurrentbilen Volkswagen Passat GTE. En ägare går till och med så långt att han kallar baksätet ”onödigt stort” samt uttrycker en önskan om att kunna skjuta det framåt för ökad lastvolym.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Ganska väl sammanhållna siffror för de aktuella bilmodellerna. Antalet fel på växellådan sticker dock ut på de Optima som inte är laddhybrider, samt att Outlander PHEV verkar ha en skottsäker växellåda. Däremot har Outlanderägarna haft mer problem med lack och rost, vilket kan bero på att bilarna är lite äldre än konkurrenterna här. Elektronikstrul drabbar drygt en av fyra ägare, och en något större andel har haft garantiärenden.

Effekten av det skrymmande batteriet, alltså elräckvidden, gillar dock ägarna skarpt. Många av dem vittnar om siffror på mellan 50 och 60 km – alltså inte alls långt ifrån Kias officiella värde på 62 km. Sättet bilen gör detta på är dock relativt unikt. 

Det är nämligen så att bensinmotorn startar ibland, även när bilen drivs av el – då främst för att värma kupén. Anledningen är att Optima saknar värmepump. Bensinaren används även för att stödladda batteriet lite grann, vilket förbättrar elräckvidden. Detta gäller främst under det svenska vinterhalvåret, och även om man kör bilen i EV-läget. Tekniskt sett drivs den ju inte av bensinmotorn. Så kör du en Optima på vintern kommer du att få vänja dig vid att den släpper ut avgaser även när batteriet är fulladdat. (Toppfarten på el är för övrigt 120 km/h.)

Myntets framsida är att bensinförbrukningen är låg, speciellt när man betänker att det här är en ordentligt tilltagen familjekombi. Snittet bland ägarna i vår databas är 3,1 l/100 km, vilket får anses vara mycket konkurrenskraftigt. Så man får nog ta det onda med det goda.

Kikar vi närmare på betygen ser vi att Optima är en väldigt kompetent bil när det gäller IQ-egenskaperna – men framför allt om bilen inte är en laddhybrid. Plug-In Hybrid är dock näst bäst i gänget. TQ-mässigt är det den komfortabla Volvo V60 T8 och den rymliga Volkswagen Passat GTE som är de bästa valen, och när det gäller EQ-delarna är det endast V60 som lyckas hålla nosen framför snittbilen. Inte speciellt imponerande.  

De positiva egenskaperna med Optima Plug-In Hybrid är den låga bränsleförbrukningen, den relativt uthärdliga ekonomikalkylen och det rymliga baksätet. Och är inte det tre enormt viktiga poster när det gäller en familjekombi, så säg!

Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?

MODELLHISTORIK

Kia Optima Plug-in Hybrid 2016–2022

2016 Premiär för en laddhybridversion av den fjärde generationen av Kias mellanklassare (de två första hette dock Magentis).
2019 Facelift av både interiör och exteriör.
2020 Optima slutar säljas i hela Europa då den femte generationen av modellen inte finns med kombikaross. Årsmodell 2020 blir den sista.


Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Optima-ägarna älskar…

”Går som en klocka.”
”Bästa laddhybriden på marknaden.”
”Komfortabel, bra väghållning och låg förbrukning.”
”Väldigt rymlig och välutrustad kombi.”

Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Optima-ägarna gillar inte… 

”Bensinmotorn går så fort det behövs värme i bilen.”
”1 500 mils serviceintervall är väldigt klent och blir dyrt.”
”Laddluckan krånglar.”


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?
JOHN ARGELANDER:

”Jag har oerhörd respekt för de som kör Optima Plug-In Hybrid”

Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?

Bilintresset kan ta sig många olika uttryck. Från de som bara väljer bil efter dragvikt så att de kan ta sin racebil till banan, till de som sitter med pannan i djupa veck för att försöka hitta en så trevlig förmånsbil som möjligt. Och allt däremellan.

Bilnördar är ett härligt släkte och spretigheten är bara en tillgång i sammanhanget. Oavsett vad vi gillar har vi alltid något gemensamt. Kärleken till bilen. 

Men så har vi de som kanske inte är så värst intresserade av bilar, men måste ha en ändå för att lösa vardagen. Många av dem sitter just nu i en Kia Optima Plug-In Hybrid. Och jag har oerhörd respekt för dem. Här har vi nämligen ett gäng människor som i stort sett helt kopplat bort hjärtat och räknat sig fram till att den är det bästa valet. Sådant måste man bara gilla! 

Jag tror dessutom att de tagit ett bra beslut, för Optima Plug-In Hybrid är en väl fungerande laddhybrid. Åtminstone när kupén är uppvärmd.


Begagnatmatchen: Är Kia Optima den optimala laddhybriden för familjen?

Läs mer

10 tester och provkörningar av Kia Optima samt 76 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Kia Optima.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen