Laddhybriden Kia Sorento snyggas till

Den sjusitsiga suven Kia Sorento får ett ansiktslyft med bland annat ny front och förarmiljö.
Annons

Nuvarande Kia Sorento lanserades 2020 och nu är det dags för rejäl uppdatering halvvägs in i livet, en så kallad ”facelift”.

Under åren har diesel- och hybrid-versionerna försvunnit från den svenska marknaden och kvar finns bara laddhybriden. Den ansiktslyfta versionen behåller den laddbara drivlinan – lyftet sker mer på utsidan med ny front, ny motorhuv, nya strålkastare, nya baklampor och tre nya karossfärger (Volcanic Sand, Interstellar Grey och Cityscape Green).

På insidan finns märks bland annat nya material i inredningen som är snällare mot miljön. Få saker åldras lika snabbt som infotainment, därför har Sorento uppdaterats med två böjda 12-tumspaneler som tillsammans bilar en stor välvd skärm.

Framför föraren finns instrument och information, direkt intill ansluter pekskärmen för medieanläggningen. En ny digital knappanel är placerad under pekskärmen och kan växla mellan att styra klimatanläggningen och att sköta medieanläggningen.

Bland nyheterna på säkerhetssidan i utförandet Advance Plus finns Highway Drive Assist 2.0 som ger en tredimensionell överblick av filhållningskontrollen och av omgivningsvyn. Systemet för att undvika frontkollisioner har kompletterats med korsningsbevakning, väjningssassistent och bevakning av filbyten både för mötande trafik och trafik vid sidan av bilen.

Nya Kia Sorento Plug-In Hybrid säljs med olika utrustningsnivåer: Advance, Advance Plus och Advance Plus Panorama. Eftersom först börjar levereras under sommaren 2024 är de svenska priserna ännu inte klara.

Nya Kia Sorento blir både hybrid och laddhybrid
Laddhybridtest: Kia Sorento möter Ford Kuga och Seat Tarraco
Annons
Annons
Rulla till toppen