DETROIT: Lincoln MKX – XC90 på amerikanska

Med flera bilmodeller på samma tekniska grund tjänar tillverkarna mer pengar. Fordkoncernen ger ett skolexempel på Detroitsalongen i och med lanseringen av Ford Edge och...
Annons

Med flera bilmodeller på samma tekniska grund tjänar tillverkarna mer pengar. Fordkoncernen ger ett skolexempel på Detroitsalongen i och med lanseringen av Ford Edge och Lincoln MKX. Tekniskt är de identiska, och även nära släkt med Volvo XC90.

DETROIT: Lincoln MKX - XC90 på amerikanska
Lincoln MRX har samma designer som Volvo XC90.

Redan på utsidan tycker man sig ana drag av Volvos framgångsrika stadjeep när man ser Lincoln MKX och Ford Edge. Bilarna, som är tvillingar under skalet, har också ritats av Peter Horbury, tidigare designer hos Volvo och ansvarig för märkets nya formspråk, inklusive XC90.

DETROIT: Lincoln MKX - XC90 på amerikanska
Horbury har även ritat tvillingbilen Ford Edge.

För Ford är Edge/MKX den nya biltyp som man tror ska ta över när allt fler köpare överger de terrängbilsinspirerade SUV:arna. Ford kallar nykomlingarna för CUV, Crossover Utility Vehicle. Man säljer på att CUV är lika bekväm och körglad som en sedan (den biltyp som kallas ”car” i USA) men samtidigt praktisk och rymlig som en SUV. Man vill också i reklamen gärna antyda att den har framkomlighet som en SUV, trots att fyrhjulsdrift inte är standard utan tillval som kostar extra.

DETROIT: Lincoln MKX - XC90 på amerikanska
MKX är inte en SUV utan en CUV – Crossover Utility Vehicle. (Klicka på bilden för större.)

Lincoln MKX är lyxvarianten av den nya CUV:en, med det mesta man kan begära när det gäller åkkomfort och bekvämlighet under färden. Man fokuserar också på avancerad teknik, och MKX finns bland annat med aktivt kurvljus som följer rattutslaget.
På tillvalslistan finns också uppvärmda/kylda framstolar, elvärmt baksäte, öppningsbart panoramaglastak samt dvd-bio och 600-watts ljudanläggning med 14 högtalare och subwoofer.
Ford Edge är har lite enklare utförande men kan också fås med mycket av samma tillval.
Båda bilarna är femsitsiga, med baksätet delat 60/40. Med ett enkelt handgrepp (fjärreglage i bagageutrymmet) fälls baksätet ner och bildar ett plant lastgolv. Maximal lastvolym är drygt 1,9 kubikmeter.
MKX/Edge när något mindre i format än en Volvo XC90, och ger inte samma intryck av terrängduglighet. Båda bilarna har en och samma motor – en tvärställd V6:a på 3,5 liter med block i aluminium. Effekten är 250 hästkrafter, vridmomentet 325 Nm vid 4.500 r/min. Motor är kopplad till en sexstegad automatlåda. Framhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift tillval.
Lincoln MKX har fyra krockkuddar fram plus krockgardiner i taket, antisladd- och antivältsystem. I Ford Edge är ingår två krockkuddar fram, övriga kuddar, liksom antisladd/antivältsystemet finns som tillval.

DETROIT: Lincoln MKX - XC90 på amerikanska
Båda bilarna börjar byggas hösten 2006 i samma fabrik i Oaksville, Ontario, Kanada. (Klicka på bilden för större.)
Annons
Annons
Rulla till toppen