”Inga kinesiska flygande bilar kommer någonsin att certifieras för Europa”

Vår krönikör Peter Ternström har startat Jetson – företaget som redan nu säljer en ”flygande bil”.
Annons

Hej Peter, hur går det med Jetson?

– Hej, kul att du ringer! Allt är bra här. Vi har sålt en massa flygmaskiner och attraherat nästan 100 miljoner kronor i riskkapital. Men framförallt är jag väldigt glad över alla fantastiska rekryteringar.

Berätta mer:

–Vi har lyckats attrahera de bästa ingenjörerna i världen för att jobba med vår flygande bil. Det är jänkare, svenskar, polacker, fransoser, italienare, tyskar och en galen testpilot som heter Cooper.

Hur många är ni och hur många ska ni bli under året?

–För ett år sedan var vi fyra personer. Idag är vi 28. Enligt planen är vi 60 under slutet av året. De flesta ska jobba inom produktion och näst största avdelningen är utveckling. Vi köpte en flygplats med tillhörande industrilokal i Toscana under sommaren 2022 och renoveringen blir klar nu under våren. Här pågår just nu testning av vår Jetson ONE, och det är här vi kommer utveckla våra kommande två- och fyrsitsiga modeller.

En bit från Jetsons egen flygplats finns en gammal fabriklokal där de flygande bilarna ska byggas.

Var ska Jetson byggas?

– Den kommer byggas i Italien, men vi kikar även på produktion i nordamerika.

Hur många ska ni bygga i år?

– Vi siktar på starta produktionen i slutet av detta år. Under 2024 ska vi bygga 500 stycken Jetson ONE.

Elon Musk har sagt att det är ett helvete att gå från att bygga några få bilar till massproduktion.

– Ja, det stämmer. Vi har rekryterat väldigt kompetenta personer som förhoppningsvis kommer att lösa serieproduktion redan detta år. De kommer från bilindustrin i sverige och en hel del från flygindustrin i frankrike och italien.

Är Jetson en bil eller ett flygplan?

– Jättebra fråga. Det finns en del andra företag som också ska bygga flygande bilar. Alla utom Jetson angriper problemet genom att bygga en bil av ett flygplan. Angreppssättet från ett flygplansperspektiv, ger enormt komplicerade lösningar och 100-tals ingenjörer måste försöka lösa problemen. Det är enormt dyrt och några produkter lär inte hamna hos någon konsument inom fyra–fem år, som tidigast. Jetson har ett helt annat angreppssätt, vi ser den flygande bilen som en vidareutveckling av en bil och angriper problemet från automotiveperspektivet. Vi har pragmatiska lösningar som vi vet fungerar med drönarteknik i botten. Vår första Jetson ONE är en elektrisk helikopter för en person, som faktiskt inte är mycket mer komplicerad att bygga än en motorcykel. Det viktigaste är att vi har något på marknaden idag. Om fem år kommer vi att ha mycket erfarenhet av att bygga både en ensitsig och tvåsitsmodeller. Om tio år ska vi sälja en fyrsitsig version, som ska kosta som en lyxigare suv gör idag.

Ska de ha hjul, som en bil?

– Nej, man ska inte kunna köra dom, men kanske rulla till en parkering, med minimala hjul.

Skissar ni redan nu på de två- och fyrsitsiga modellerna?

– Under hösten påbörjade vi projektet med den tvåsitsiga modellen och vi har tagit fram en bra kravspecifikation för den. Det ska finnas plats för två personer med bagage och den ska kunna flyga från Milano till Portofino på 48 minuter (130 km).

Och de tekniska specifikationerna, finns det tillräckligt bra och lätta batterier redan nu?

– Nej. Det existerar inte tillräckligt energitäta batterier för att göra längre resor än 20 minuter just nu. För att flyga längre måste nya batterier till, eller range extender i form av gasturbin monteras i en slags hybridlösning. Vi har bra idéer hur vi kommer lösa problemet och hoppas kunna visa ett koncept i slutet av sommaren.

Marknaden för flygande bilar – eVTOL – sägs vara värd en triljon dollar?

– Det tror jag med. Just nu pågår ett race, och vid slutet av regnbågen finns det en kista med guld som är värld en triljard dollar. Det är full gas på firman och vi godkänner ingen semester. Jag skojar så klart om semestern, men det är verkligen full fart framåt.

Varför satsar inte Tesla på flygande bilar?

– Jag tror att Elon Musk är trött på Tesla och att han halvt har övergett projektet till förmån för Twitter och annat. Jag tror också att han är trött på massproduktion av bilar.

Men det finns väl ingen coolare att göra än en flygande bil, och Elon Musk tillverkar ju raketer.

– Han har tillräckligt med strul med Twitter. Han förlorade också 200 miljarder dollar i fjol.

Vem blir Tesla bland flygande bilar, kinesiska Xpeng och många andra sägs satsa hårt?

– Inga flygande kinesiska flygande bilar kommer någonsin att certifieras och få flyga i Nordamerika, Europa och Australien.

Men det sägs att Xpeng ska sätta sin version i produktion 2025. Hur kan man konkurrera med kinesiska firmor, som har statliga stöd och en gigantisk marknad?

– Det finns säkerligen en stor inhemsk marknad för kinesiska tillverkare.

Jestons nya vd, industriexperten Stéphan D’Haene.

Vad behöver man för tillstånd för att flyga?

– Min väldigt personliga gissning är att det finns ett ”körkort” för den här typen av flygfarkoster inom ett par år. Det kommer inte vara lika svårt att ta som ett flygcertifikat.

Var ska man kunna flyga?

– Nu kan man flyga på landsbygden, med rätt tillstånd. Den stora revolutionen blir när vi kan flyga mellan byggnader i storstäder. Tänk dig att kunna ta dig från Lidingö till Liljeholmen på sex minuter i rusningstid. Det bästa av allt är att du inte behöver investera i infrastruktur. Det finns obegränsat med luft ovanför oss. Du behöver inte bygga vägar, broar eller tunnlar för att kunna transportera tiotusentals människor i luften. Den stora utmaningen blir flygledning. Med tusentals flygfarkoster över Stockholm kommer det krävas en ny generation flygledning. Troligtvis kommer den vara automatiserad och du kommer inte flyga manuellt. Flygledningen kommer flyga din flygfarkost åt dig.

Det sägs att det kan ta 10–15 år innan marknaden tar fart.

– Kommer du ihåg 90-talet? Internet kom starkt 1995. Då skulle alla plötsligt ha Internet. Jag lekte med hemdatormodem redan 1989. Det är exakt samma historia som upprepar sig nu. Revolutionen med flygande bilar är några år bort och Jetson borde ha en mycket bra position att göra en bra resa i framtiden.

Spännande, hur mycket har du flugit och när kan vi komma till Italien och provflyga?

”Vi flyger Jetson ONE varje dag här i Toscana. Världspremiär för vår anläggning och flygplats söder om Florens är 17:e april.

Annons
Annons
Rulla till toppen