Lucid Motors vill satsa på effektivare elbilar

Lucid Motors vd Peter Rawlinson säger att startupföretaget på sikt ska sälja sina elbilar till mer överkomliga priser efter lanseringen av flaggskeppet Air. Han tycker samtidigt att konkurrenterna snöat in för mycket på batterikostnader.
Annons

Lucid Air närmar sig stadigt en marknadslansering och den amerikanska uppstickaren ska även ha en suv på gång. Ingendera lär bli några ”folkelbilar”, även om vi bara vet priset på Air som börjar på motsvarande 672.000 kronor i USA.

På sikt vill dock även Lucid ge sig in i lägre prissegment, menar vd Peter Rawlinson. Vid en industrikonferens förra veckan ska han ha bekräftat att företaget kommer att göra sina bilar ”successivt mer överkomliga och i successivt ökande antal” så fort produktionen av Air är igång under andra halvan av 2021, rapporterar Autocar.

– Vår fabrik i Arizona kan expanderas från nuvarande 34.000 bilar om året. Vi följer denna modell: börja med en exklusiv produkt och gör den sedan gradvis mer överkomlig, säger Peter Rawlinson.

En modell som liknar Teslas, där Rawlinson också arbetade 2009–2013 som chefsingenjör under utvecklingen av Lucid Airs direkta konkurrent: Model S.

Likt hans tidigare chef Elon Musk har Rawlinson siktet inställt på att sälja en elbil med ett grundpris på runt 25.000 dollar (217.000 kronor) i USA.

– Jag har en tydlig vision för att komma till den mytiska 25.000 dollars-elbilen och det kommer krävas en sak för att driva den: teknik, säger han.

Lucid Motors vill satsa på effektivare elbilar
Peter Rawlinson, vd Lucid Motors, har tidigare bland annat arbetat som chefsingenjör på Jaguar, Lotus och Tesla.

De två viktigaste faktorerna för både tillverkarna och deras kunder är ägarkostnader och batterieffektivitet, menar Rawlinson. Lucids konkurrenter har dock en alldeles för ”närsynt” fokus på batterikostnader, enligt honom.

I Rawlinsons tycke borde man snarare fokusera på battericellernas effektivitet.

– Hur många miles kan jag komma per kilowattimma? Vad är en bra siffra? Vi uppnår 4,5 mpkWh med en relativt lyxig bil som Lucid Air.

Den siffran motsvarar ungefär 7,2 km per kilowattimme, vilket är jämförbart med Tesla Model 3 Standard Range+ som idag tar sig 7 km/kWh i blandad trafik enligt WLTP-körcykeln.

– Tänk er bara om vi kan vi kan få 6 mpkWh (9,7 km/kWh) i en billigare bil. Jag tror att denna siffra kommer att vara avgörande för att pendeln ska svinga mot utbredd användning (av elbilar, reds anm.), säger Peter Rawlinson.

– Om jag kan dubbla effektiviteten så kan jag ta mig lika långt med halva batteristorleken. Det skulle halvera batterikostnaden och vikten. Visst är det bättre än att bara skära ner på batteripriset?

Lucid Motors vill satsa på effektivare elbilar
Annons
Annons
Rulla till toppen