Det finns en Mercedes 280 S från 1973 till salu utanför Växjö där Kungliga Hovstallet står som första ägare.
”När jag köpte den visste jag inte om dess historia. När jag fick höra det trodde jag att det först var skitsnack, men jag kollade upp det med riksarkivet”, säger nuvarande ägaren Petar Sulce till Aftonbladet.
Men det har inte bara rullat förbi S-klasser i hovstallet – kungen har själv ägt många andra imponerande bilar. Observera att bilderna bara i fallet med den första Ferrarin visar det korrekta exemplaret.
Sålde Ferrarin…
Ska det vara en Ferrari ska den ha tolv cylindrar, verkar kungen resonera. Denna Ferrari 456 M GT från 1999 var länge i kunglig ägo men såldes sommaren 2014. Tour de France-blå lackering och beige skinninredning – en klassisk, och superläcker, kombination.
”Den har en patina som ej åtgärdats eller förbättrats för att bevara historiken intakt inför kommande generationer”, skrev säljaren i annonsen.
…och köpte en ny
Det var för att byta upp sig till en Ferrari 599 GTB som kungen sålde sin 456. När han tankade sitt nyförvärv i augusti tog mackägaren Maria Trobäck en bild som snabbt blev en snackis.
Fredrik Huldt provkörde Ferrari 599 GTB Fiorano i nummer 24/2006 och var helt lyrisk. Motorn bjöd på ett helt fantastiskt soundtrack.
”Med trottlarna på vid gavel reser sig nackhåret till ett gudomligt högvarvscrescendo som självaste Pavarotti skulle ha svårt att matcha. I kombination med den supersnabba transmissionen gör det 599 GTB till den kanske mest effektiva milslukaren som någonsin tillverkats”, skrev han.
Skönsjungande BMW-specialare
Kungen har också ägt en BMW M3 CSL från 2003, som han dock krockade i en rondell i Norrköping 2005. Polisen klassade det som ”en mindre sammanstötning” och ingen skadades.
CSL-versionen av BMW M3 tillverkades i begränsad upplaga och lättades med 110 kilo jämfört med standardversionen. Den raka, sexcylindriga motorn lät helt underbart och fick dessutom mer effekt i M3 CSL.
”Man tror inte det är sant första gången. Sexan ger en rå ton redan vid 2.000 varv, som vid 3.000 blir riktigt mullig och från 6.500 gäller fullständigt rå racing. Det tar slut först en bit in efter rödmarkeringen vid 8.000 varv och det är som om 30 år av mastodontmaskiner från BMW M GmbH samlats i en unison jubileumskör. Det är med sanning svårt att hitta någon bil idag som slår CSL på fingrarna när det gäller motorljud – oavsett prisklass”, skrev Mikael Johnsson i testet från 2004.
M5 inblandad i biljakt
För att spinna vidare på BMW M-temat har kungen också ägt flera M5. Han köpte bland annat en M5 av generation E39 i mars 2000 och enligt uppgifter till Sydsvenskan beställde han dubbelglas och kylfack.
14 år senare var det här exemplaret inblandat i en biljakt i Malmö där föraren försökte köra ifrån polisen men istället krockade in i en taxi. Då hade flera andra ägare passerat efter kungen.
Present-PV
Kungen fick en Volvo PV i födelsedagspresent när han fyllde 50 – en gåva som deltagarna i Svenska Kungsrallyt skramlat ihop till. Rallyt körs på norra Öland men på förra årets upplaga blev det stopp i PV-maskineriet utanför Byxelkrok.
”Då var bara att ta fram verktygslådan och rycka ut. Jag såg snabbt att det var ett kabelfel och fixade lite med sladdarna. Jag tror det tog mig och en kamrat ett par minuter, sa funktionären Jan-Ove Nilsson till Kvällsposten.
”Det sa bara klick”
Kungen är ju intensivt förknippad med en Porsche 911 T Targa från 1973 – det var här som Silvia Sommerlath fotograferades första gången i svensk press.
Targamodellerna har överlevt i 911-programmet och den senaste generationen bjuder på en extremt imponerande taklösning.
”Man sitter väl skyddad från drag samtidigt om man känner dofter och friskt luft. Sedan hör man ju motorn på ett underbart sätt. Det här är definitivt den 911 jag gillar bäst”, sa Alrik Söderlind när han provkörde senaste 911 Targa.
Porsche 911 Targa – en närmare titt på det smarta taket
Fortkörnings-Porschen
Förutom Targa-Porschen har kungen också haft en 911 Carrera från 1987. Han har också åkt för fort i en gul 911 GT3 – han anklagades för att ha kört i 160 km/h på motorvägen i bilen som han dock själv inte ägde.
”Kungafamiljens vansinnesfärd genom Sverige chockade flera bilister i går kväll”, skrev Aftonbladet.
Andra bilar som varit i kunglig ägo
Pontiac GTO -66
De Tomaso Pantera -71
Ford Mustang Shelby -66
AC Cobra -66
Källa: Expressen