Det är mer än 20 år sedan Volvo började anpassa premiumbilar till ett mindre terrängfordon genom Cross Country-serien. En omvandling som innebär fyrhjulsdrift, högre markfrigång och skyddande plastpaneler. Audi följde snart efter med sina Allroad-modeller och 2016 presenterade Mercedes-Benz E-klass All-Terrain.
Fem år senare får nya ansiktslyfta C-klass samma omilda behandling med 40 mm höjd markfrigång, ny grill och plastsjok på utsatta platser. Fyrhjulsdrift är standard.
Två nya körlägen har tillkommit. Offroad för enklare terräng med lera, sand och grus som underlag. För tuffare förhållanden finns körläget Offroad+ med DSR (Downhill Speed Regulation) som hjälper till när det sluttar brant.
I standardutrustningen ingår också speciella off-road-strålkastare som aktiveras automatiskt när bilen körs i offroad-läge.
Den maximala dragvikten är 1.800 kilo. För att underlätta backning med släp kan man köpa till en funktion som hjälper till vid körning med släp. Ett annat praktiskt tillval är pakeringspaketet där en 360-graderskamera ingår.
Mercedes C-klass All-Terrain säljs både med bensin- och en dieselmotor, båda fyrcylindriga mildhybrider.
På motormässan i München i september kommer C-klass All-Terrain att presenteras fullt ut med priser och motorprestanda. I slutet av året ska de första bilarna nå handlarna.