TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

Prestanda och komfort kan kombineras med utrymme, det visar dessa testbilar. Trots att de kämpar om samma kunder i premiumsegmentet skiljer de sig väsentligt åt....
Annons

Prestanda och komfort kan kombineras med utrymme, det visar dessa testbilar. Trots att de kämpar om samma kunder i premiumsegmentet skiljer de sig väsentligt åt. BMW Touring får tuff konkurrens av nya C-klass kombi!

 

TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

BMW 3-serien har fått härska på kombitronen i två år men nu är det dags att se upp, då Mercedes är klara med sin nya C-klass kombi. De gamla ärkerivalerna möts i ännu en duell! KLICKA FÖR STÖRRE

Två ärkerivaler som ständigt jagar varandra är BMW och Mercedes och efter två år med nya 3-seriekombin har nu bayrarna fått något att bita i. Mercedes nya C-klasskombi som just nu lanseras på bred front är större, rymligare och snabbare än föregångaren. Kanske är det just därför som BMW i höst passade på att höja effekten på välkända tvålitersdieseln från 163 till 177 hästar, samtidigt som motorn miljötrimmades med lägre förbrukning och start-stopp-funktion?
Nu åker vi de automatväxlade versionerna och med automatlåda kopplad till BMW-motorn finns ingen start-stopp-funktion. Men den ganska diskret surrande dieseln har härlig must och kraft, det skjuter på bra i stort sett från tomgång.

TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

C-klass kombi har fått förbättrade utrymmen jämfört med föregångaren och är bättre i det mesta. Men nog hade vi väntat oss en rappare, sexstegad automatlåda? KLICKA FÖR STÖRRE

Mercedes C 220 CDI-motor är nominellt sju hästar fattigare men skräms inte av effektsiffran från BMW. Stuttgarts 2,1-litersdiesel lämnar hela 400 newtonmeter vilket är 50 fler än nya 320d-motorn.
Men BMW:n plockar ut kraften tidigare än Mercedes, redan vid 1.500 var drar det fint och vid 1.750 varv finns redan fullt vridmoment. Detta i kombination med den mjukt men ändå rappt sexväxlade automaten gör BMW:n till den klart piggaste av de två.
Mercedes C 220 CDI sinkas även av en långsamt arbetande automat med bara fem växlar. Ytterligare en nackdel är att automaten inte alltid växlar när föraren önskar – inte ens sportprogrammet i lådan känns särskilt sportigt även om den håller kvar växeln länge under motorbroms och låter motorn varva mer under acceleration.
Men kanske är inte just sportighet det första köpskälet till en dieselkombi. Utrymmen, inte minst längst bak är ofta det viktigaste. I framsätena är dessa två kombivagnar lika sina sedan-syskon – BMW är alltså bredare och rymligare i centimeter mätt, även om Mercedes nya C-klass upplevs som den större. I baksätet är BMW:n den rymligare, speciellt benutrymmet är bättre. Men Mercedes har mer fotutrymme.

TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

Mercedes C 220 CDI Kombi är praktisk och komfortabel. Snygg och prydlig, men med lite blandat kvalitetsintryck. Nya C-klasskombin är inte tillräckligt snål för toppbetyg i ams-miljöindex, siffran är 143. Vore bra i de flesta fall, men i det här testet är BMW 320d så mycket bättre (miljöindex 183). Totalbetyget blir 4 stjärnor, en knapp vinst för BMW den här gången.

Komfortmässigt är Mercedes bättre, den är tystare, rullar lugnare, mjukare, även om BMW har högt komfortinnehåll så är nya C-klasskombin bättre.
Så öppnar vi de två bakluckorna och kikar ner på två prydliga utrymmen Det är snyggt inrett, med hög kvalitet på mattor och klädsel, dessutom har de lastnät, lastöglor och den flexibilitet som behövs.
Men volymen är inte av största klass, 3-seriekombin tillhör fortfarande de minsta i klassen (460 liter) men hos Mercedes har det hänt saker sedan förra generationen (485 liter).

TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

BMW 320d Touring med ny 177-hästare är ultrasnål, snabb och rolig att köra vilket ger toppbetyg i ams-miljöindex – hela 183, vilket är mycket bra för den här storleken på bil. Kupén är bredare än i Mercan men lastutrymmet är fortfarande litet. Totalbetyget blir 4,5 stjärnor.

Nya C-Klass är inte långt efter exempelvis Volvo V70, men saknar Volvons praktiska 40/20/40-fällning av baksätena. Både BMW och Mercedes (liksom klassen i övrigt) har traditionell 60/40-fällning, smidigast är Mercedes. Ingen av de två får emellertid en helt plan lastyta.
Mercedes är bäst standardutrustad. Lastnät är standard, i BMW får man köpa till ett bagagerumspaket för 2 200 kronor. Därutöver kan man i både BMW och Mercedes välja bland en lång rad av praktiska lastavdelare.
Mercedes är det bästa ”kombialternativet” i denna duell, med fokus mer uttalat på komfort och praktisk vardagsduglighet medan BMW 3-seriekombi tydligt är sin sportiga profil trogen.
Båda bilarna har utmärkta chassin, bra vägegenskaper och fint väggrepp. Styrningen i BMW:n är aningen vassare än i Mercedes men kom ihåg att detta är två av klassens ljus i detta avseende.

TEST: BMW 320d mot Mercedes C 220 CDI

Bara genom att titta på vinkeln på bakpartiet ser man vilket märke som prioriterat utrymme. Men några storlastare är ändå inte de här bilarna, 460 liter respektive 485 liter.

Det är när vi kommer till ekonomin som det blir tufft för Mercedes. Grundpriset är drygt 30 000 kronor högre och när ams-utrustningen är på skiljer det nästan 35 000 kronor.
BMW vinner ytterligare på fri service (3 år/8 000 mil) och går under testen betydligt snålare – 6,0 mot 7,1 l/100 km.
Karaktärerna är utmejslade. Mercedes ger mer komfort och bättre utrymme längst bak. Men BMW imponerar i snålhet och körglädje – samt i totalekonomi. Vi ger 4,5 stjärnor totalt till BMW 320d Touring, vilket räcker för en knapp men tydlig vinst över de fyra stjärnor vi ger till Mercedes C 220 CDI Kombi.
För att ser fler bilder och läsa betygen, studera ekonomiberäkningen och få alla faktauppgifterna så går hela artikeln att ladda hem som ett pdf-dokument genom att klicka här.

Annons
Annons
Rulla till toppen