Mitsubishi Lancer ralliart Sportback: Evo Light

Mitsubishi Lancer Evolution är förstås drömmen – men börjar på 415.900 kronor. Kan nya GTI-jagaren Ralliart räcka tillräckligt långt för dig som vill sätta fyrhjulsdriven...
Annons

Mitsubishi Lancer Evolution är förstås drömmen – men börjar på 415.900 kronor. Kan nya GTI-jagaren Ralliart räcka tillräckligt långt för dig som vill sätta fyrhjulsdriven rallykrydda på vardagen?

Mitsubishi Lancer ralliart Sportback: Evo Light

Ralliart är ursprungligen namnet på Mitsubishis tävlingsavdelning. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 4-2010)

Hoppet från Svensson-Lancermodellerna till Evolution har varit gigantiskt – tills nu, när Ralliart fyller ut hålrummet både pris- och prestandamässigt.
Ralliart är från början namnet på Mitsubishis tävlingsavdelning vilket indikerar inriktningen på de gatmodeller som också krönts likadant. Motorn utgår från 295-hästarsbomben i Evon, men som med bland annat en enklare single scroll-turbo (i stället för twin scroll) når sin toppeffekt 500 varv tidigare och tappar 55 hästkrafter. Det finns alltså 240 stycken kvar och motorn har fortfarande bra flås ända ut till varvstoppet, här vid 6.800 varv. Det fina vridmomentet är kvar i högre utsträckning; detta är en motor som jobbar bra också i mellanregistret. Tyvärr låter den aldrig speciellt spännande.

Mitsubishi Lancer ralliart Sportback: Evo Light

Du kan bara välja färg på din Lancer Ralliart. Tur då att utrustningsnivån är hög från början: regnsensor, 18-tumsfälgar, bixenonstrålkastare och dubbelkopplingslåda med mera.

Växlingarna sköts av dubbelkopplingslådan TC-SST – som berövats sitt allra hetsigaste läge samt launch control. I Ralliart väljer man mellan "normal" och "sport" samt mellan att ha autoläget av- eller påslaget.
Från Evolution kommer också fyrhjulsdriftsystemet All-Wheel Control där föraren kan välja mellan inställningar anpassade för grus, snö eller asfalt. Dock med den skillnaden att Ralliart har en enklare diffbroms på bakaxeln och ej heller de fyra bromstrycksensorerna som används när Evolution hanterar samtidig gas och broms.
Provperioden uppvisade bästa möjliga väderlek för att Ralliart skulle kunna ställa in sig. Snö och is är mammas gata för bilen. Chassibalansen är en perfekt kompromiss mellan bästa framdrivning och lätt överstyrning; man får bilen dit man vill med ett leende på läpparna.
Att plocka manuellt mellan växlarna i snöyran låter sig lätt göras antingen med de rejäla rattpaddlarna eller med spaken som ger uppväxling bakåt – trevligt.
Men! När snön har smält och vardagen tar över framkommer en del minus också.

Mitsubishi Lancer ralliart Sportback: Evo Light

Ur komfortsynpunkt är fjädringen lite nickig och ljudnivån är påtaglig.

Växellådan uppvisar inte bästa finess vid lågfart/parkering och känns ibland lite "slirig". Exempel: vid full attack från trean i 60 km/h och 3.500 varv slirar den cirka 250 varv innan den bettar, vilket irriterar och inte känns speciellt "manuellt".

Körställningen är en av Lancers riktiga akilleshälar på grund av dåligt lårstöd och fast monterad ratt i längdled. Avsaknaden av Evons Recarostolar påminner oss om detta.
Fjädringen är ur komfortsynpunkt något nickig och ljudnivån inte speciellt låg heller.
Förbrukning? Ja, på farthållare i 110 går det att krypa under 10,0 l/100 km, men ta vårt uppmätta 14,6 under en provsväng som en indikation på att bränslet kommer att kosta dig en del pengar.
Till Sverige kommer Ralliart bara i ett förutbestämt, välutrustat utförande vilket innebär praktisk halvkombikaross kallad Sportback. Med fällbart baksäte, men faktiskt både trängre för väskor och baksätespassagerarnas huvuden än den kortare (!) "Sportsedan" som inte säljs här.
Ändock: Konkurrenterna är antingen tvåhjulsdriva, svagare eller mycket dyrare. Detta gör att Ralliart bör ha en god chans att locka till sig gasglada på jakt efter 4WD.
Mikael Johnsson

Annons
Annons
Rulla till toppen