Morgan Aeromax blir verklighet

Den kallades Aeromax när Morgan ställde ut den som koncept i Genève förra året. Nu bekräftas att Aeromax ska handbyggas i en serie om exakt...
Annons

Den kallades Aeromax när Morgan ställde ut den som koncept i Genève förra året. Nu bekräftas att Aeromax ska handbyggas i en serie om exakt 100 exemplar.

Morgan Aeromax blir verklighet
Aeromax blir verklighet, den ska handbyggas i 100 exemplar. (Klicka på bilden för större.)

Morgan Aeromax ställdes ut som exempel på hur flexibel även en liten hantverksmässig bilfabrik kan vara. Aluminiumchassit är till stor del gemensamt med det hos Morgan Aero Eight och det är utformat för att kunna säkerhetsgodkännas av myndigheterna i både Europa och USA. Krockkuddar och däcktryckövervakning, liksom luftkonditionering ingår i standardutrustningen.
På chassit byggs en ram av askträ som bär upp karossen, med spant som är delvis synliga inifrån. Instrumenten sitter bokstavligen på en bräda av polerad ask, och samma dekor går igen på dörrarnas insida.

Morgan Aeromax blir verklighet
På aluminiumchassit byggs en ram av askträ som bär upp karossen.

Karossen består av plåt i en lättmetall-legering, som är handknackad till sin slutliga form.
Aeromax drivs på bakhjulen av en V8 på 4,4 liter som ger 333 hästkrafter och 450 Nm vid 3.600 r/min. Kraften överförs via en sexväxlad manuell ZF-låda och diffspärr liksom motorbromskontroll (antislirsystem) ingår.
Hjulen är 20-tummare med däckdimensionen 245/30 från BF Goodrich.
Acctiden 0 – 100 anges till 4,5 sekunder och toppfarten till ”mer än” 260 km/h.
Bränsleförbrukningen i blandad körning är enligt fabriken 10,9 liter/100 km.
Under2008 ska en till två bilar per vecka byggas och serien om 100 exemplar ska avslutas 2009 i samband med att fabriken firar sitt 100-årsjubileum.
Hugade spekulanter kan beställa nu, och priset (exklusive lokala skatter) är 136.000 euro.

Annons
Annons
Rulla till toppen