”Vi slår diesellastbilar i alla kategorier”

Lanserar nya vätgaslastbilar – men erkänner också att batterilastbilar kan vara bättre.
Annons

När det gäller personbilar har bränslecellstekniken hittills haft det motigt. Det finns inte särskilt många vätgasmackar öppna och det finns ännu färre bilar att köpa – till höga priser. Och i Norge har en vätgasmack exploderat.

Men för andra typer av fordon verkar många inom bilindustrin tro att vätgastekniken kan ha en ljus framtid. Ett exempel är de vätgasdrivna lastbilarna från amerikanska Nikola.

Det händer ganska mycket just nu när det gäller elektrifiering av lastbilar: Tesla har visat upp en helt batterieldriven lastbil och även Mercedes har börjat experimentera med batterilastbilar.


Men Nikola storsatsar alltså bränslecellstekniken (även om företaget också ska lansera en batterieldriven lastbil). Att köra på vätgas ska ge lång räckvidd och relativt kort tanktid.

I en intervju med sajten Trucks.com förklarar grundaren och vd:n Trevor Milton hur Nikola är helt slutsålda för åtta år framåt. Han tycker heller inte att de stora innovationerna kommer från stora företag, som Volvo och Mercedes, utan från mindre uppstickare som Nikola.

”Vi ger dig inte bara en lastbil. Vi ger dig allt bränsle för de första 160.000 milen. När du tecknar dig för en Nikola har vi en vätgasmack med allt bränsle utan kostnad för sju år. Ingen annan kommer göra det”, säger Trevor Milton i intervjun.

Leasingkostnaden blir dock hög, så att bränslet kommer med ”på köpet” är en sanning med modifikation. Nikola kostar nästan nio miljoner kronor att leasa för 160.000 mil. Trevor Milton jämför det med en vanlig diesellastbil för 1,5 miljoner – plus 7,5 miljoner för diesel för samma körsträcka.


En annan fördel ska vara att vätgas är lätt – lastbilen blir lättare och billigare än en batterilastbil – och då går det att lasta mer. Trevor Milton erkänner dock att vätgastekniken inte är lika effektiv som en helt batterieldriven lastbil.

”Jag ska vara ärlig: bränsleceller är inte lika effektivt som batterieldrift. Men om du genererar din egen ström och din egen vätgas kan det bli billigare än diesel.”

Trevor Milton erkänner också att batterilastbilar kan vara utmärkta för korta körsträckor, till exempel i stadstrafik. Men för distansfrakt med långa avstånd tycker han vätgas är bättre.

”Vi kommer slå dieseldrivna lastbilar i alla kategorier. Den är lättare än en diesellastbil och har lika lång räckvidd”, säger han, och påpekar att även ägandekostnaden ska bli lägre.


Annons
Annons
Rulla till toppen