Nissan Navara i krockkatastrof i Euro NCAP

Nissans pickup Navara får en överstruken stjärna i senaste Euro NCAP-testet. Krockkudden löste ut för sent, och ger alltså inget skydd! Nissan har fått utfört...
Annons

Nissans pickup Navara får en överstruken stjärna i senaste Euro NCAP-testet. Krockkudden löste ut för sent, och ger alltså inget skydd!

Nissan Navara i krockkatastrof i Euro NCAP

Nissan har fått utfört ett nytt test med Navara men vid första provet utlöste krockkudden allt för sent. Alla Navara-ägare uppmanas nu att uppsöka verkstad för en uppgradering av elektroniken.

Nissan säger att problemet gäller Navara som tillverkats mellan maj-december 2007. Men frågan är givetvis hur sådan här kan hända.
Nissan har levererat en ny och uppdaterad Navara till Euro NCAP, för att få bilen testad en gång till. Dessutom har man gått ut med ett servicemeddelande, och uppmanar alla ägare att komma till en verkstad för att få elektroniken uppgraderad. Trots att Nissan uppger att elektroniken fungerar på bilar som tillverkats från 2005, och fram till maj 2007, erbjuder man alltså alla ägare till Navara en uppdatering.
Navara fick 16 poäng i sidokrockskydd, ett bra resultat, men eftersom frontalkrocken bara gav 1 poäng (på grund av krockkudden) så innebär det att man inte delar ut någon stjärna. Bilmodellerna får nämligen inget genomsnitt, om de misslyckas totalt i en kategori.
Det här är första gången som Euro NCAP haft med tre små pickupbilar med dubbelhytt. Resultatet blev ytterst varierande, som synes.
– Lätta lastbilar av pick-up typ används både i arbetet och i familjelivet, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall, tillika Euro NCAPs ordförande.
– Det är viktigt att de har minst samma säkerhet som vanliga personbilar. Resultaten från Euro NCAP visar på alarmerande svagheter hos två av de tre testade bilmodellerna. Dessa två bilar är heller inte utrustade med antisladdsystem vilket ytterligare förstärker bilden av synnerligen allvarliga brister i säkerheten.
Euro NCAP testade två andra pickupmodeller med blandat resultat. Mitsubishi L200 fick fyra stjärnor medan Isuzu D-MAX/Rodeo också fick ett dåligt resultat: två stjärnor, varav en överstruken. Isuzu har vad vi vet inte agerat med anledning av de svaga resultaten för deras D-MAX/Rodeo-modell.
När vi på auto motor & sport testade fyra populära pickupmodeller i nummer 12-2007 fick vi hjärtat i halsgropen. Utan fungerande ESP-system är den här biltypen direkt farlig vid undanmanöver. Toyota Hilux gick upp på två hjul och var ytterst nära att volta, något som senare ledde till att Toyota tog bort ett utrustningsalternativ med bredare 16-tums hjul.
De fyra bilarna som testades var Mazda BT-50, Mitsubishi L200, Nissan Navara och Toyota Hilux. Mitsubishi är den enda modellen i gänget som har ESP, dessutom som standard (bra!). Tyvärr har inte heller Mitsubishi-pickupen partikelfilter till sin dieselmotor, förmodligen för att det inte är ett lagkrav i klassen. Hela testet går att läsa på länken nedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen