”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

Retrodesign blandat med modern avantgarde kan ge spännande design. Enligt designchef Mark Adams är nya GT Concept en helt skamlös hyllning till Opels stolta historia. Du som kan din historia känner igen modellen direkt, eller hur?
Annons

Vill man förenkla bildesign finns det två grova huvudfåror. I den ena gruppen hittar vi de som skriker högst med massor av djärva drag. Och i den andra de som föredrar en lågmäld, sparsmakad design där varje linje har en avgörande betydelse.

Vad som är bäst? Ja, det handlar förstås till stora delar om tycke och smak. Men helt klart har Opels designchef Mark Adams valt en avskalad stil till nya sportbilskoncepet ”GT”. Som ni ser är till och med namnet är minimalistiskt.

De som varit med ett tag eller intresserar sig för 60- och 70-talsbilar känner förstås genast igen dragen från klassiska Opel GT, som tillverkades 1968–1973. Man brukar ofta höra att Opel GT inspirerades av Chevrolet Corvette men det var snarare så att båda bilarna hittade sin inspiration från konceptbilarna Mako Shark (1961), Mako Shark II (1965) samt Chevrolet Monza GT (1962).

Precis som originalet har nya konceptbilen GT en lång motorhuv, svepande coupétak och en kort samt tvärt avhuggen akter. Det silverfärgade sidofönstret lär vara svårt att få till serieproduktion, då det i de flesta länder finns lagkrav på att föraren måste kunna ha ögonkontakt med andra trafikanter. Men proportionerna i övrigt andas klassisk sportbil och det får Opel gärna fortsätta med.

En intressant detalj som man kanske inte ser först är att dörrspringan vid A-stolpen saknas. Det beror på att dörrarna sträcker sig ända fram till hjulhusen. Dörrhandtag finns inte heller men de skulle man kunna dölja vid B-stolpen. På konceptbilen öppnas dörrarna med elektriska servon som aktiveras av en osynlig ”pekplatta” som ligger under lacken.

Den röda dekorlinjen som sträcker sig ända fram till framdäcken är en historisk blinkning till Opels motorcykel Motoclub 500 från 1928. Mera modernt är kameror som ersätter backspeglarna och Opels adaptiva LED-matrisstrålkastare som lyser upp utan att blända mötande.

Drivlinan som man valt till Opel GT Concept består av en 1,0-liters trepip, baserad på den som används i Adam, Corsa och Astra. Turbomotorn ger 145 hk och 205 Nm. Via en sekventiell sexväxlad växellåda, som styrs med paddlar på ratten, går kraften vidare till bakaxeln med sin mekaniska differentialspärr Konceptbilen uppges ha en vikt under 1.000 kilo, vilket bidrar till en acceleration 0–100 km/h på under åtta sekunder och en toppfart på 215 km/h. Publik premiär blir det på Genèvesalongen.

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

”En helt skamlös hyllning till vår stolta historia”

Annons
Annons
Rulla till toppen