Peugeot 207 CC – med bränslecellmotor!

Att Peugeot på Parissalongen tänkte visa hur 207 ska se ut som plåtcab hade vi nog väntat oss – men inte att den skulle var...
Annons

Att Peugeot på Parissalongen tänkte visa hur 207 ska se ut som plåtcab hade vi nog väntat oss – men inte att den skulle var el- och vätgasdriven…

Peugeot 207 CC - med bränslecellmotor!
Vitt, vitt, vitt i konceptbilen. Möjligen för att markera renheten i konceptet?

Några månader efter lanseringen av Peugeot 207 i tre- och femdörrarsversion får vi nu en föraning om hur en nära förestående 207 i coupé-cabrioletutförande kan komma att se ut. Men den här konceptbilen blickar även mycket längre fram i tiden – under det läckra skalet döljer sig en nyutvecklad, kompakt bränslecellsmotor.
Peugeot-Citroën har i flera år arbetat långsiktigt med att sänka koldioxidutsläppen, främst genom utvecklingen av bränsleeffektiva HDi-dieselmotorer med partikelfilter och forskning kring och utveckling av HDi-hybrider. Men koncernen lägger även ner stora resurser på att forska kring ”framtida teknologier”.

Peugeot 207 CC - med bränslecellmotor!
Konceptbilen Epure är i mångt och mycket lika med den kommande plåtcab-versionen av modell 207. (Klicka för större).

Peugeot Citroën samarbetar med AEC (Atomic Energy Commission) för att utveckla bränslecellstekniken, och fokuserar nu på en utrymmeseffektiv konstruktion som samtidigt ger ett högre elektriskt effektuttag.
Resultatet ser vi på Parissalongen i och med konceptbilen Epure, som är den kommande plåtcabrioletversionen av modell 207. Här har man lyckats klämma in både bränslecellstacken, elmotorn, vätgastankar och fällningsmekanismen för plåttaket -och ändå fått lite utrymme över för bagage.

Peugeot 207 CC - med bränslecellmotor!
Epure väger 1.550 kg och behöver 15 sekunder för att nå 100 km/h. (Klicka för större).

Med de inbyggda gastankarna har Epure en räckvidd på 35 mil, och elmotorn på nominellt 40 kW (54 hästkrafter) och 180 Nm vridmoment ger en toppfart på 130 km/h. Momentant kan man ta ut en ”turboeffekt” på 70 kW, motsvarande 95 hästkrafter.
En elektrisk generator som ger 20 kW tar vara på bilens rörelseenergi i nedförslut och vid inbromsning och laddar då batteriet som är av litium-jon-typen – samma som i mobiltelefoner.
Epure väger 1.550 kg med batterier och accelererar 0 – 100 km/h på 15 sekunder. I stadstrafik är resurserna mer kännbara: 30 till 60 km/h går i ett huj – på bara 3,5 sekunder.
Informationen om Epure avslöjar ingenting om tidsschemat för 207 CC med vanlig förbränningsmotor. Men bli inte förvånad om den står på Genèvesalongen i mars nästa år.

Peugeot 207 CC - med bränslecellmotor!
Bränslecellstacken, elmotorn på 40 kW och generatorn är samlade framtill medan vätgastankarna och batteriet ligger bak under bagageutrymmet – vilket dock krymper nästan helt när plåttaket fälls. (Klicka för större).
Annons
Annons
Rulla till toppen