Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter

Två laddhybrider men inget helt eldrivet alternativ.
Annons

Peugeot 3008 har varit det franska lejonets bäst säljande modell de senaste åren. Och det är ganska lätt att förstå varför – svensken älskar nämligen mellanklasssuvar och Peugeot 3008 kan dessutom leverera en frän design till det paketet. Den nuvarande generationen lanserades och det är således, enligt bilindustrikonstens alla regler, dags för en mitt i livet-uppdatering. Här följer de mest spännande nyheterna. 

 

 

 

 

Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter

Design

Fronten på Peugeot 3008 har fått sig en ordentlig uppfräschning. Grillen har blivit större och fått en mer svepande utformning. LED-strålkastarna har också fått ny design och har samma ”huggtänder” som vi sedan tidigare sett på både Peugeot 208 och Peugeot 2008. Nytt är också modellbeteckingen 3008 är utskrivet ovanför grillen.

De har också fått en ny funktion i form av ”Foggy Mode”. I praktiken är det dimljus utan externa dimljus. Det funkar som så att ljuskäglan sänker sig för att komma under dimman, precis som konventionella dimljus funkar. ”Foggy Mode” går igång automatiskt när föraren slår igång de bakre dimljuset.

På tal om baklyktorna så har de också blivit uppdaterade. Baklyktorna består nu av nio lodräta LED-rader som ska symbolisera rivmärken från lejonklor.

Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter
Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter

Interiör

Interiört är det väldigt likt förra generationen 3008 och övriga Peugeotmodeller. Instrumentklustret som olikt från andra tillverkar ligger ovanför rattkransen är nu 12,3 tum stort och konfigurerbart. På instrumentbrädan sitter nu en infotainment touchskärm på 10-tum från vilken de flesta av bilens funktioner styrs. Det finns dock en rad med fysiska knappar precis under skärmen för de mest basala funktionerna som man ändrar ofta och/eller vill komma åt snabbt – bland annat varningsblinkers, radio och AC.

Teknik

Nya Peugeot 3008 har en Night Vision-funktion som vid mörker kan upptäcka djur och fotgängare på upp till 250 meters avstånd och varsko föraren om detta. Systemet kan alltså se faror bortom strålkastarnas ljuskägla och varnar föraren via instrumentklustret.

Numera finns också adaptiv farthållare med start/stopp-funktion. Om bilen står stilla under 3 sekunder startar 3008 av sig själv. Vid längre stopp än så måste föraren väcka systemet genom att tryck på gaspedalen, sedan är den adaptiva farthållningen igång på nytt.

Apple CarPlay och Android Auto är standard på alla nya Peugeot 3008.

Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter
Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter

Motorer

Precis som tidigare kommer 3008 med två laddhybridalternativ – en fyhjulsdriven variant med 300 hästar, samt en framhjulsdriven version på 225 hästar. Skillnaden är att den fyrhjulsdrivna 3008 Hybrid4 300e har två elmotorer, medan Hybrid 225e endast har en.

Räckvidderna skiljer sig också lite åt. 3008 Hybrid4 300e har en WLTP-räckvidd på 59 kilometer, medan 3008 Hybrid 225e har en WLTP-räckvidd på 56 km.

I övrigt kommer nya Peugeot 3008 med två trecylindriga bensinmotorer på 1,2 liter och ytterligare en fyrcylindrig bensinare på 1,6 liter som ger 180 hästar. 

Två dieslar kommer också – fyra cylindrar och 1,5 liter på 130 hästar.

Nya Peugeot 3008 får premiär i slutet av året och de svenska priserna får vi förmodligen i den vevan.

Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter
Peugeot 3008 har fått en facelift – här är alla nyheter
 
Annons
Annons
Rulla till toppen