Peugeot bygger flest elbilar – nu kommer iOn

Världens mesta elbilstillverkare är faktiskt Peugeot, sett till antal byggda bilar. Modellen var 106, som såldes med elmotor i slutet av 1990-talet. Nu är det...
Annons

Världens mesta elbilstillverkare är faktiskt Peugeot, sett till antal byggda bilar. Modellen var 106, som såldes med elmotor i slutet av 1990-talet. Nu är det dags igen: på Frankfurtsalongen står Peugeot iOn – elbilen som börjar säljas nästa år.

Peugeot bygger flest elbilar - nu kommer iOn

Är det inte… Jo, visst är det en Mitsubishi i-Miev, fast med Peugeots lejon i fronten. Därmed kallas den Peugeot iOn – en elbil som fymmer fyra vuxna och går 130 km på en laddning.

Den har Peugeotmärket i nosen, men det är ju ingen hemlighet att det egentligen handlar om Mitsubishis elbil i-Miev som försetts med front och en del detaljer med Peugeot-design. Världspremiär är det ändå på Frankfurtsalongen för den här versionen, som Peugeot kallar iOn – en fyndig anspelning på batteriet som är av typen litium-jon.

Peugeot garanterar en räckvidd på 130 kilometer med fulladdat batteri, och laddningen tar sex timmar från ett vanligt 220-voltsuttag. Med högre spänning och strömstyrka vid en snabbladdningsstation ska det också gå att återfylla batteriet till 80 procent på 30 minuter.

Peugeot bygger flest elbilar - nu kommer iOn

Så ser drivsystemet ut. Hela motorpaketet ligger baktill och driver bakhjulen, litiumjon-batteriet ligger under golvet. Laddkontakten för hushållström sitter på högersidan, snabbladdningsanslutningen på vänster sida.

Till en början kommer Peugeot iOn att erbjudas främst till företag, myndigheter och organisationer, som dels kör begränsade sträckor, dels har möjlighet att arrangera egna snabbladdningsstationer. Priset är också ett skäl att inte sikta på privatköpare i första vändan: den lär kosta närmare 300.000 kronor.

Tillverkaren Mitsubishi garanterar batteriets livslängd till tio år eller 15.000 mil. Vad det om tio tolv år ska kosta att byta batteri vet vi inte i dag – annat än att det med nuvarande pris blir alldeles för dyrt: batteriet uppges stå för halva bilens pris. Men med tanke på att batteriernas vikt och volym minskat flera gånger om de senaste fyra fem åren, är det rimligt att även priset sjunker radikalt det kommande decenniet.

Batteripaketet väger i den nya bilen cirka 200 kg, men i gengäld är motorn rena lättviktaren: den ger 64 hästkrafter och 180 Nm, men väger bara 45 kilo. Effekten räcker för en toppfart på 130 km/h.

Motorn är i det närmaste servicefri, men skulle det trots allt uppstå något fel, har iOn-föraren lätt att skaffa hjälp – i utrustningen ingår ett lokaliseringssystem som håller reda på bilens position och kan kopplas upp mot en assistanscentral. Systemet kan också överföra löpande information om bilens laddningsstatus etc till exempelvis ett företags körcentral.

iOn lanseras i Europa i slutet av 2010. Ett år senare får den sällskap av Peugeots första hybrid, baserad på nya modellen 3008, som har motor på 200 hästkrafter plus elmotor och uppges få ett CO2-utsläpp på 99 gram per kilometer.

Annons
Annons
Rulla till toppen