Porsche fortsätter elektrifieringen med 718-modellerna

Taycan är Porsches första elbil men det är bara början. Nästa generation Boxster och Cayman blir elbilar, byggda på en ny plattform. "De är rätt bilar att starta elektrifieringen av sportbilar," säger Porsches viceordförande Lutz Meschke.
Annons

Igår var det buller och bång när Porsches första elbilsmodell Taycan hade världspremiär. Men det stannar förstås inte där, redan nästa år ska vi få se skogsmullen Porsche Taycan Cross Turismo. Under 2022 kommer sedan en elektrisk version av Porsches bästsäljare Macan som delar plattform med Audi Q4 e-tron.

Men vad händer med sportbilarna, ska de också elektrifieras? Enligt Porsches viceordförande Lutz Meschke, som intervjuas av brittiska Autocar, är nästa steg att erbjuda elektriska versioner av 718 Cayman och 718 Boxster:

”De är rätt bilar att starta elektrifieringen av sportbilar,” säger Lutz Meschke till Autocar. ”Sportbilar är en del av vår historia, vi kan inte bara bygga elsuvar.”

Lutz Meschke tror att Kina och USA är marknader som kommer att efterfråga fler elektriska sportbilar, liksom i Europa. Elversionen av 718 kräver en ny, elektrisk plattform men den kommer att användas av fler varumärken i VW-koncernen för att sprida kostnaderna.

Elversionerna av 718 Cayman och 718 Boxster utesluter dock inte förbränningsmotorerna. I Kina efterfrågas de fyrcylindriga 718-modellerna och i USA är de sexcylindriga modellerna populära. Lutz Meschkes uttalande ligger i linje med det som vd Oliver Blume sa i våras om elektrifieringen av 718-modellerna.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen