På lanseringsevent för Porsche Panamera

Den tredje generationen av Porsche Panamera bjuder på en helt ny förarupplevelse. Den aktiva upphängningen går emot naturlagarna – och vi har fått provköra.
Annons

Det ser soligt ut – var är ni?

– Vi är i Sevilla i Spanien för att se och provköra nya Porsche Panamera, som nu kommer i sin tredje generation. En väldigt spännande bil. 

Hur är eventet?

– Det är välorganiserat och i anslutning till testbanan Circuito Monteblanco. Här har vi fått provköra bilen och verkligen fått känna på hur bland annat det nyintroducerade aktiva upphängningssystemet fungerar. Förutom att sätta bilens väghållning på prov har vi även fått jämföra systemet mot en Panamera utan detta system, bland annat med ett accelerationsprov och en hård inbromsning. I bilen satt föraren och tre journalister. Jag satt bak och trycktes hårt mot stolen under den extrema accelerationen. En chockerande om än underhållande upplevelse i sig. 

Vad är nytt med Porsche Panamera?

– Inledningsvis har chassit fått väldigt mycket uppmärksamhet i denna generation. Inte minst med den aktiva upphängningen, som är standard i nya Panamera. Gällande E-Hybrid-versionen erbjuds Active Ride i stället som tillval. Framskärmarna har blivit mer aggressiva där bilen har fått tydligare ”axlar” som är mer synliga än tidigare från förarplats. Dessa ger ett aggressivare intryck vilket också lyftes under presentationseventet. 

Hur är förarupplevelsen?

– Förarupplevelsen har varit i centrum under utvecklingsfasen. Det märks på alla reglage, som är lättåtkomliga och förarcentrerade. Och då har jag inte ens nämnt byggkvaliteten, som verkligen ”sitter”. Att höra det dova och något retsamma Porsche-mullret när man aktiverar körläget Sport Plus fick mig att fnittra till varje gång. Otroligt trevligt. 

Hur kändes Active Ride-systemet?

– När det kommer till Porsche Active Ride så har det utvecklats för att kompensera för g-krafterna, kort sagt. Bilen hålls plan och den aktiva fjädringen lyfter eller sänker bilens upphängning i kurvor, vid inbromsningar och acceleration – allt för att hålla bilen så plan som möjligt i alla lägen. Det kändes lite onaturligt när jag fick testa systemet live på testbanan, och jag blev faktiskt illamående då kroppen inte riktigt förstår signalerna och intrycken. Det här är en vanesak men systemet fungerar verkligen. I den kommande provkörningen beskriver jag detta ännu djupare.

Något mer att dela från eventet?

– Det finns alltid något mer. Jag fick en intervju med Porsches test- och utvecklingsförare Lars Kern, som kommer inom kort på sajten. Det kommer även en fullständig provkörningsrapport samt en film från medåkningen med Lars Kern, som jag också hann med. Håll utkik – Lars Kern berättar ett och annat spännande om Active Ride samt om spännande rekordförsök som Porsche tittar på.

Vilka versioner kommer och vad blir priset? 

– Bilen blev beställningsbar redan i slutet på 2023 och erbjuds från och med i år med ännu fler drivlinor. Grundmodellen är Porsche Panamera 4 och kostar från 1 190 000 kronor. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1 340 000 kronor, sedan är det Panamera 4S E-Hybrid, som kostar från 1 490 000 kronor, samt Panamera Turbo E-Hybrid, till ett grundpris från 2 090 000 kronor. 

Så mycket kostar nya Porsche Panamera
Annons
Annons
Rulla till toppen