PROV: Renault Espace E-Tech Fullhybrid – skit i traditionerna!

PREMIUM Generation sex av Renault Espace har sju sittplatser, en supersnål hybriddrivlina och kan lyxutrustas. Priset är okej. På väg mot en ny storhetstid?
Annons

Suv-trenden är knappast ny, och redan generation fem av Renault Espace övergav det trendsättande originalreceptet som gav modellen ikonstatus: extremt flexibel familjebil med möblerbar inredning, futuristisk design och modern teknik.

Nu har modellen krympt ytterligare för att hitta fler prismedvetna familjebilsköpare som vill köra något som ser suvkaxigt ut. Lite kortare, lättare och billigare.

I grund och botten är nya Espace storebror till Renault Astral. Bilarna är byggda på CMF-CD-plattformen som delas med Nissan. Men ”äkta” suvar är de inte, om man kräver fyrhjulsdrift för att klara definitionen, framhjulsdrivna som de är.

Senaste Espace är inte heller en elbil, eller ens en laddhybrid – men däremot en ”Toyota-hybrid”, eller som Renault kallar den ”fullhybrid” med två elmotorer och ett batteri på två kWh.

Under huven finns en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 130 hk med hjälp av turbo. De två elmotorerna ger 102 hk och total effekt anges till 200 hk. Förbrukningen ska ligga under en halvliter per mil och räckvidden över 100 mil! 0–100 km/h ska gå på 8,8 sekunder och toppfarten är 175 km/h.

Renault Espace E-tech cockpit
Modernt som i Megane E-Tech, med bland annat Google-navigation. Hög lyxkänsla med bland annat läderklädsel i lyxversionen Iconic.

Grejen med Espace har alltid varit den flexibla interiören och som köpare kan man välja mellan en femsitsig och en sjusitsig variant – till samma pris!

I grundutförande startar prislistan på 469 900 kronor och introduktionserbjudandet kapar 20 000 kronor – kan det här gå fel?

Karossen signalerar ”bredaxlad tuffing” medan interiören i den provkörda lyxversionen Iconic mest påminner om en lyxig och modern elbil. 

Förarmiljön är i princip den samma som i elbilen Megane E-Tech, med stora skärmar, Googleassistent och en massa appar och inställningsmöjligheter. Modernt!

Navigationen fungerar ypperligt med röstassistenten, men man kan inte be bilen att exempelvis starta massagestolarna. I de flesta moderna elbilar kommunicerar röstassistenten både med bil och navigation, men alltså inte så i Espace.

Vit perforerad läderklädsel, hög kvalitetskänsla och all lyxutrustning som panoramaglastaket och Harman Kardonhögtalarna ger som sagt lyxbilsvibbar. Fyrhjulsstyrning kryddar anrättningen, det brukar normalt bara vara riktiga lyxlimousiner eller sportbilar som svänger på bakhjulen.

Smyg iväg på el och det fortsätter att kännas modernt. Men så startar den lilla trecylindern och vibrationer känns i ratten, och vid ett trafikljus i staden undrar jag om något gått sönder, som det låter! 

Renault E-Tech
En klassisk finess, vidvinkelbackspegel för att hålla koll på barnen där bak.
Renault Espace E-tech motor
1,2-litersmotor med tre cylindrar: 130 hk. Plus två elmotorer på 102 hk. Totalt 200 hk.

Men växlarna trillar i smidigt och övergången från el till förbränningsmotor går sömlöst, om det nu inte vore för bensinmotorns ofina gång.

Men det är absolut inget fel på fartresurserna och förbrukningen imponerarar. I stadstrafik går bilen ofta på hälften el och vid landsvägskörning hamnar förbrukningen runt 0,6 liter/mil. Det är absolut inte illa för en stor familjebil. Och visst ska det erkännas att det är smidigt att slippa ladda, bara att tanka och ledigt köra 80-90 riktiga mil mellan påfyllningarna.

Ljudnivån är behaglig och man sitter fint i stolar med ventilation, värme och som sagt massage.

Men fjädringen är åt det stramare hållet och bilen känns absolut inte franskt komfortabel när det kommer till chassit. Styrningen har däremot klassisk Renaultkänsla, det vill säga, den är tämligen känslobefriad, men smidig. Fyrhjulsstyrningen kapar av en dryg meter av vändcirkeln till normala 10,4 meter.

Men Renault Espace har alltid handlat om flexbilitet och många sittplatser. Det skjutbara baksätet med vinklingsbart ryggstöd och mjuka nackstödskuddar är riktigt rymligt och mycket bekvämt. Men för att vara en lyxbil saknas elvärme.

Längst bak finns två sittplatser som kan fällas upp ur golvet. Men om man lyckas krångla sig in blir man nog mycket besviken, om man inte är extremt liten. Benutrymmet är i princip obefintligt, och för att över huvud taget få plats måste det normala baksätet skjutas framåt så mycket att det nästan inte finns något benutrymme på rad två. 

Renault Espace E-Tech baksäte
Baksätet är mycket rymligt och bekvämt för två personer, men saknar elvärme. 

Nya Espace är sjusitsig i teorin, men inte i praktiken. Vad värre är, beställer man bilen med två upppfällbara sitsar längst bak blir bagageutrymmet mycket mindre.

I femsitsig konfiguration i den sjusitsiga varianten är bagagevolymen 477 liter – mot hela 677 liter om man beställer en femsitsig version. Så mycket påverkas bagageutrymmet. Med sju platser finns det för övrigt bara plats för 159 liter. Konklusionen är att nya Espace blivit för liten och trång för att vara en vettig storfamiljsbil.

Generation ett av Renault Espace lanserades för över 40 år sedan, och var förmodligen världens då smartaste familjebil, med en helt möblerbar inredning med säten som kunde lyftas ur eller flyttas runt, samt smarta stuvfack. Karossen av plast och det förzinkade stålchassit betydde minimum rost.

Det var alltså ingen traditionell minibuss utan snarare en lätt förhöjd kombi med fantastiska utrymmen. Kanske världen första ”monospace”? 

Generation tre blev mycket lyxigare, med bland annat en V6:a, och den första generationen som importerades till Sverige.

Generation fyra utsågs till världens säkraste bil och hade extremt smäckra A-stolpar och Grand Espace hade plats för sju – och bagage. 

2002 pensionerades Espace (generation fyra) eftersom de kaxigare suvarna hade tagit över marknaden.

Renault Espace E-Tech sjusits
De bakersta platserna är extremt små, och när någon sitter där finns nästan inget benutrymme i det vanliga baksätet. Det vill säga, ingen bra sjusitsbil!

Det bästa Espaceköpet är grundversionen med plats för fem. Då får man en genompräktig och snål familjebil med bra med plats för fem personer för under 450 000 kronor.

Men visst lockar lyxversionen med läderklädsel, fyrhjulsstyrning, glastak, Harman Kardon, head-up display, massage i stolarna, adaptiv farthållare, LED-lampor och så vidare – men då kostar bilen över 575 000 kronor – och då får man leva lyxliv med en bullrande trecylinder …

Andrahandsvärdet för Espace lär tyvärr inte bli så bra. Om inte annat indikeras det av att Renault vill ha 6 970 kronor för privatleasing, vilket om man tittar på konkurrenterna är galet dyrt. Peugeot vill exempelvis bara ha 3 699 kronor för en sjusitsig 5008!

Nej, ska förnuftet regera är exempelvis nämnda Peugeot eller en utgående VW Tiguan Allspace bättre val, eller om man vill ha det lyxigt, en Hyundai Santa Fe, med mer plats och fyrhjulsdrift. 

Kan man ladda hemma och känner sig mogen för en elbil kostar Tesla Model Y numera bara från 534 000 kronor. Då får man en mycket modernare bil, med förmodligen helt överlägsen totalekonomi.

Nya Renault Espace lever tyvärr inte upp till sitt ikoniska namn och de förr så smarta lösningarna. 

I sin nya suvskepnad saknas verkliga köpskäl, även om interiören känns lyxig och modern och förbrukningen är låg räcker det inte hela vägen fram.

Tänk om Renault hade vågat göra en modern banbrytande bil igen – något futuristiskt som man bara vill ha! 

TEKNISK INFO/Renault Espace

Motor: 3 cyl, turbo, 1,2 l 130 hk/2 elmotorer 102 hk, systemeffekt 200 hk. Framhjulsdrift. Automatlåda. Batterikapacitet 2 kWh. 
Kaross: L/b/h 4 722/1 735/1 645 mm. Axelavstånd 2 738 mm. Vikt 1804 kg. Maxlast 556 kg. Bagagevolym 159/477/1 714 Dragvikt 1 500 kg.
Prestanda: 0–100 km/h 8,8 s. Toppfart 174 km/h. Förbrukning blandad körning 4,6–4,9 l/100 km WLTP. Koldioxid 105–110 g/km. 
Pris: 469 900 kr. Iconic 519 900 kr. Aktuell nu.

Renault Espace summering

RENAULTS BANBRYTANDE BILAR!

Fega har traditionellt sett Renault inte varit. Vad sägs om dessa sex fantastiska modeller?

Renault Espace

Rymdskeppet från 1984, utvecklat av franska Matra. Världen hade inte sett något liknande, med svängbara framstolar och tre separata stolar där bak som kunde möbleras efter behag. 

Totalt har det sålts över en miljon Espace, över hälften i Frankrike. Men 2022 såldes det bara 1 132 stycken i hela Europa.

 

Renault 16

Årets bil 1972, med en banbrytande halvkombikaross, framhjulsdrift och fällbart baksäte. Kunglig fjädringskomfort. En äkta långkörare: 1965–1980. 1,8 miljoner tillverkade. För att inte tala om skrytbilen R4 och …

 
Renault Avantime

Renault Avantime

Ännu en fantastisk bil designad av Matra. Världens första tvådörrars MPV-coupe?  Den tillverkades bara mellan 2001 och 2003, i 8 557 exemplar. En blivande samlarbil. 

 

SMÅ BUSBILAR!

Renault Clio Williams, 5 Turbo 2, Clio V6, Mégane R26, R, RS 275 Trophy R

… du som vet, du vet. Alla andra uppmanas att googla. 

Är det någon tillverkare som satsat friskt på små sportiga – och ofta knasiga – busbilar så är det Renault. Ska vi hoppas på nya elektriska R5 i Alpineutförande?

 

Renault Sport Spider

Varför vinna F1 om man inte har några sportiga bilar att sälja? Det är en bra fråga. Men varför bygga en så extrem sportbil, att Mazda MX-5 framstår som rena familjebilen?

Till att börja med kunde man inte ens få en vindruta eller någon form av tak på sin Sport Spider! 

Aluminiumchassi, låg vikt, ingen servo, liten motor på 148 hk – och extremt skojig att köra. Byggd mellan 1996 och 1999, lite av en föregångare till Alpine A 110. Janne Flash Nilsson vann två lopp i den internationella serien Spider Cup.

 
Renault Scenic RX4

Renault Scénic

Världens första lilla MPV. Tre separata utlyftbara bakre stolar och massvis med smarta stuvfack, bland annat i golvet. Den kom 1996 och blev en succé. En ”låtsas-4WD-version” kallad RX4 kom 2000 – även det en samlarbil om du kan hitta den i bra skick. 

Med varje generation späddes genialiteten ut. Nu i år kommer en eldriven version, som dock saknar originalets flexibla interiör.

Annons
Annons
Rulla till toppen