Renaults kompakta MPV Modus har tränat stretching. Den har blivit 24 cm längre och fått nästan decimetern längre axelavstånd, vilket betyder rejält mycket bättre utrymmen för personer och packning. Grand Modus premiärvisades för pressen på bilmässan i Bologna i dag onsdag.
Informationen om den förlängda Modus fick vi redan i oktober, men i dag släpptes alla fakta vid premiärvisningen i Bologna. Samtidigt med den förlängda Grand Modus kommer en ny upplaga av den korta Modus, vilken också den är förlängd, jämfört med ur-Modusen från 2004.
Med den förlängda karossen har Modus bagagvolym mellan 305 och 410 liter, beroende på baksätets position.
Renault tänkte lite fel när de lanserade Modus för fyra år sedan. Bilen skulle vara en högbyggd variant av Clio, ungefär som en förminskning av MPV-succén Scénic. Men Modus blev för liten för att tilltala publiken. Framför allt var den för kort, vilket betydde för trångt baksäte och för liten bagagevolym.
Med Grand Modus tar Renault ett nytt grepp för att matcha konkurrenter som Opel Meriva, Ford Fusion, Fiat Idea och även koncernkusinen Nissan Note – som Grand Modus delar plattform med. Den större Modus är nu 24 cm längre än originalet, med 9,5 cm längre axelavstånd.
Därmed är Modus betydligt bättre rustad att fungera som minivan i B-segmentet, med snudd på samma mått som klassförebilden Opel Meriva. Bagageutrymmet har förstorats med 50 procent (+136 liter) mot första Modus, och med samma axelavstånd som nuvarande VW Golf är stor-Modus rimligt rymlig i baksätet.
Bagaget är allsidigt användbart i och med att halvorna kan skjutas, fällas och vikas framåt var för sig.
Dessutom är stolarna (delning 60/40) var för sig skjutbara 15 cm, vilket gör bagageutrymmet mångsidigt användbart. Volymen anges till mellan 305 och 410 liter. Maximal lastvolym upp till tak är 1.454 liter enligt fabriken.
Den korta ”New Modus” behåller axelavståndet 248 cm, men karossen är 8 cm längre än förr, vilket betyder 19 liter större bagageutrymme och lite mer benrum i baksätet. Också här kan baksätet skjutas 15 cm i längsled.
Grand Modus hämtar inspiration från storebror Scénic när det gäller praktiska detaljer, och vi känner igen prylfacken i taket, ”kölsvinen” (fack i golvet på respektive sida), byrålådorna under framstolarna, flygplansborden på framstolarnas ryggstöd och de många och kluriga förvaringsfacken. I framdörrarnas fickor ryms 1,5-litersflaskor, framför växelspaken finns en löstagbar förvaringsbox och handskfacket är generöst med 11 liters volym.
Den ursprungliga Modus blev första småbilen som fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Man kan utgå från att nya generationen inte är sämre.
ESP antisladdsystem står som tillval i specifikationerna, men lär erbjudas som standard på många marknader, däribland Sverige. Detsamma gäller för krockgardiner i taket. Standard är två krockkuddar framtill plus sidokuddar i framstolarna.
Grand Modus finns med fyra olika bensinmotorer på mellan 75 och 110 hästkrafter samt tre versioner av Renaults 1,5-liters diesel, med effekten 70, 85 eller 105 hästar. Ny intressant maskin är den turbomatade 1,2-litersmotorn på 100 hästkrafter, som rönt stor uppskattning i nya generationen av Renault Twingo.
Nya generationen Modus i kort version är 16 cm kortare än Grand Modus men 8 cm längre än den gamla. Bör vara smidig i stan med 9,9 meters vändcirkel.
Kraftöverföringen sker via fem- eller sexväxlad manuell låda och som alternativ finns femväxlad kopplingsfri elektroniskt styrd mekanisk växellåda eller fyrstegad konventionell automat.
Grand Modus och New Modus börjar säljas i Frankrike den 18 januari och kommer till övriga länder i Europa under våren 2008.
Priserna i Frankrike börjar för både den långa och den korta versionen på 13.800 euro (cirka 128.000 kronor) och sträcker sig upp till 19.800 för bäst utrustade Grand Modus med största dieseln.