Jaguar Land Rover gör nu tester i trafik på ett system (Green Light Optimal Speed Advisory, förkortat GLOSA) som drastiskt ska minska tiden bilister spenderar vid trafikljus. Systemet kopplar ihop bilen med stadens infrastruktur så att bilen vet när trafikjusen kommer visa rött och grönt.
GLOSA informerar föraren om vilken hastighet denna ska köra i för att unvika att tvingas stanna vid nästa trafikljus. Håller föraren hastigheten som GLOSA uppger, så ska det vara grönt när man kommer fram till trafikljuset.
GLOSA är del av ett större projekt, kallat Autodrive, som jobbar med att ta fram halvautonoma och uppkopplade hjälpmedel för bilister. Kopplade till Autodrive finns flera biltillverkare, bland andra Ford.
Tanken är att GLOSA ska förkorta pendlingstiden för bilister genom att skapa en mer flytande trafik.
Jaguar Land Rover är varken först eller ensamma med att testa en sådan här teknik. Ford gjorde tester på ett liknande system under 2016 och även Volvo har tittat på ett system liknande GLOSA. Några rapporter om att Volvo ska ha gjort tester i trafik finns dock inte.
En talesperson för Jaguar Land Rover säger att ett GLOSA-liknande system bör finnas i bilar redan om tre till fem år. Tekniken för bilarna är redan framtagen, det är den infrastrukturella tekniken som måste byggas.