Ssangyong Actyon anses ofta vara en av de fulaste bilen på marknaden, en bil som på allvar rivaliserar Pontiac Aztec om titeln som den fulaste bilen i modern historia. Men, den säljer och den gör det av en praktisk anledning: det är en fantastisk dragbil. Nuvarande Actyon och Actyon Sports kan dra mellan 2,1–2,3 ton.
Suven Actyon och pickupen Actyon Sports delar plattform och pickupen har redan presenterats med en ny kaross. Därför är det snart dags också för suven som kommer 2013. Den koreanska stylingen lämnar fortfarande en del att önska hos de flesta. Det är främst fram- och baktill som de stora förändringarna skett, även om man kan misstänka att Ssangyong inte kommer rucka alltför mycket på sitt koncept.
Det som främst märks är den nya utformningen på framlamporna. Myrsloksutseendet har övergetts och man verkar nu använda mer traditionellt utformade framlampor. Grillen har fått en större öppning och dimljusen har växt och flyttat längre ut på sidan. Sidokjolarna har fått två kanter som antagligen ska hjälpa luftflödet förbi fram- och bakhjulen. Bakdelen har fått nya lampor och det ser ut som att lutningen på bagagelyckan inte är lika sluttande som tidigare.