Prov: Suzuki Ignis är en underhållande krabat

PREMIUM Gillar du den gamla skolans körglädje och närvaro? Låt oss då presentera Suzuki Ignis. En ny bil som ger dig 90-talsvibbar på gott och ont. Vi provkör.
Annons

Vad är nytt? En ny liten pralin från Suzuki, nämligen Ignis. Den kallas för suv av Suzuki, kan detta vara världens minsta i så fall? Ignis finns med häftig teknik som fyrhjulsdrift, LED-strålkastare, autobroms och en fyrcylindrig bensinmotor på 90 hästkrafter.  

Hur är den att köra? Det är lite som en tidsresa att köra Suzuki Ignis. Bilen har den gamla skolans körkänsla med närvaro i styrning, drivlina, chassi och ljud. Du känner kontakten med sugmotorn, och den gillar varv. Den femväxlade manuella lådan löper som på en GTI från 90-talet. Den här bilen väger under ett ton och motorn har sin maxeffekt vid 6 000 r/min. Man kör Ignis.

Och det kan tyckas befriande efter alla nya premiumbilar där man mest bara sitter och myser, det blir inte så mycket bilkörning. Men Ignis ger också en nutidsupplevelse med moderna funktioner i infotainmentsystemet, som visserligen funkar så där, och autobroms, som också funkar så där. Ljudet ur högtalarna är kass, och autobromsen varnar och bromsar en del under aktiv körning i hetsig Stockholmstrafik. Better safe than sorry kanske Suzuki tänker. Styrningen har också fallit offer för modernisering och känns lätt och elig. Hur som helst är grejen med den här bilen att den är kvick, alert och väldigt smidig att flänga runt med. Praktiskt i staden och kul på landet.

Prov: Suzuki Ignis är en underhållande krabat
Fräcka färger på utvalda paneler ingår i extrautrustningen till Ignis. Sätter ännu mer prägel på den roliga bilen.

Fjädringskomforten är inget vidare, utan det är rätt hårda stötar i bilen när man kör över ojämnheter. Än en gång känns det GTI från 90-talet. Men benutrymmet i baksätet är faktiskt generöst. 

Nördfakta. Ignis har en vänddiameter på 9,4 meter och frigångsvinklar på 20 och 38,8 grader fram respektive bak. I framtiden kommer den även som en smarthybrid med en elmotor på 50 Nm. Den har en angiven förbrukning på 4,7 l/100 km och kostar 171 900. Alltså inget du sparar in bränslemässigt.   

Borde jag köpa en? Om vi gör en jämförelse rakt av med en Dacia Duster är båda relativt mycket bil för pengarna. Duster är rejälare och bjuder på mer suvkänsla men har sämre sittställning. Ignis är piggare och roligare att köra. Duster har mer lättanvänd infotainment men Ignis har fler funktioner. Jämför vi med Fiat Panda är italienaren charmigare, men Ignis är roligare att köra. Ignis kan vara ett alternativ för dig som söker en driftsäker och underhållande liten krabat. 

Prov: Suzuki Ignis är en underhållande krabat
Tekniska data: Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Allgrip Auto 4×4 High Executive

Motor: R4, bensin, 1.242 cm3, 90 hk vid 6.000 r/min, 120 Nm vid 4.400 r/min, 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 3.700/1.690/1.595 mm. Axelavstånd 2.435 mm. Tjänstevikt 975 kg. Bagagevolym 204–1.086 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 11,9 sek. Toppfart 165 km/h. Förbrukning 5,0 l/100 km. CO2 114 g/km.

Pris: 166.900 kronor.

Plus: Körglädje som i en 90-tals-GTI. Driftsäker.

Minus: Autobromspaketet kostar extra.

• Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 4-2017

Annons
Annons
Rulla till toppen