Klart: Nu version av Suzuki Jimny till Sverige – så mycket kostar den

Suzuki Jimny Torakku skrotar baksätet – men lastar tyngre.
Annons

När den fjärde generationen av Suzuki Jimny lanserades för ett par år sedan blev den en succé i den bemärkelsen att alla bilar såldes blixtsnabbt. Sveriges tilldelning på strax över 100 bilar var såld redan innan någon bil hade hamnat i Sverige.

Den är fortsatt ovanlig, sedan första januari 2020 har det bara registrerats 82 Jimny i Sverige. 

Men nu är det en ny modell, Suzuki Jimny Torakku, på gång, vars specialegenskaper är ämnade att blidka köpare som använder sin Jimny som arbetsfordon. För det första har Suzuki lyft ut baksätet för att ge ett större, permanent bagageutrymme. Den är alltså enbart tvåsitsig.

Totalt lastar Jimny Torakku 863 liter, 33 liter men än vanliga Jimny. Den får också lastas tyngre, numera 150 kg i stället för 115 kg. 

För att förhindra att lös last hamnar hos föraren vid en hård inbromsing har Jimny Torakko ett lastförskjutningsskydd som standard.

Standardversionen av Jimny har funnits tillgänglig med något så ovanligt som en fyrstegad automatlåda. Det tillvalet försvinner dock från Jimny Torakko, som enbart erbjuds med en femväxlad manuell låda.

När vi provkörde Jimny för lite drygt två år sedan, berömde vi den utomordentliga smidigheten, både i stad och terräng, samt den mycket goda sikten. 

Motorn är samma 1,5-litersmaskin som vanliga Jimny är bestyckad med. Den ger ganska beskedliga 102 hästar och 130 Nm.

Svenska priset lyder: Från 214.900 kronor.

Klart: Nu version av Suzuki Jimny till Sverige – så mycket kostar den
Klart: Nu version av Suzuki Jimny till Sverige – så mycket kostar den
Klart: Nu version av Suzuki Jimny till Sverige – så mycket kostar den
Annons
Annons
Rulla till toppen