Begagnat: Toyota C-HR – kaxigare Corolla

PREMIUM Toyota C-HR 2017-2023. Söker du en problemfri och bränslesnål bil – och gillar den udda designen – är C-HR för dig.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Toyota Corollas lite mer futuristiskt formgivna systerbil C-HR är en hyfsat populär bil i Sverige. Sedan premiären har modellen legat runt tjugonde plats på försäljningslistan, och dessutom varit en av landets bäst säljande elhybrider (en lista som domineras av Toyota och Lexus).

Toyota C-HR

Mellan 3 000 och 4 000 bilar har sålts varje år, och ett resultat av detta är att begagnatutbudet är väldigt gott. I skrivande stund finns nästan 300 exemplar till salu på Blocket.  

Designen är lite av en vattendelare. Vissa tycker att bilen ser cool utan medan andra tycker att den är direkt ful. Men vi kan nog vara överens om att C-HR är roligare att titta på än en Corolla. Även om det kanske inte säger så hemskt mycket.

Det finns några teorier vad gäller den kryptiska modellbeteckningen: antingen står den för ”Compact High Rider”, ”Coupe High Rider” eller ”Cross Hatch Runabout”. Oavsett vilket är det lika roligt som det är japanskt.

Tekniskt sett bygger C-HR på samma bottenplatta som Corolla, vilket betyder hybriddrivlinor med steglös CVT-låda och framhjulsdrift. Ett beprövat koncept vid det här laget, och grejerna håller. C-HR har exakt samma problemfrihetsbetyg som Corolla – och bättre än övriga konkurrenter. 

Förutom Corolla som är en självskriven jämförelsebil har vi valt Kia Niro Hybrid, Volkswagen Golf (Gen. 7) och Volkswagen T-Roc. Kia och T-Roc är båda lätt förhöjda kompaktklassare som passar perfekt här, och VW Golf är en riktig storsäljare.

C-HR-ägarna är över lag väldigt nöjda med sina bilar, men de är samtidigt extremt fåordiga i sina kommentarer. ”Inga problem” är det vanligaste utlåtandet, och det är ju såklart positivt, men samtidigt kan man också ana att många har köpt just den här bilen för att de behöver en bil som ska funka – utan att den nödvändigtvis måste få hjärtat att slå dubbla slag. Mer IQ än EQ, så att säga. 

Tittar vi på betygen har dock C-HR väldigt höga betyg både när det gäller IQ och EQ. Det som saknas är TQ …

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Väldigt få ägare har haft problem med sin C-HR, men för de som haft strul rör det oftast elektroniken, och mängden garantiärenden är stort. Infotainment verkar funka prickfritt, vilket man inte kan säga om systermodellen Corollas system. Därtill är Toyotas hybriddrivlina skottsäker.

Men vi tar det från början. Full pott i IQ-ronden och bäst i gänget i fyra av fem betygskategorier. Håller man hårt i plånboken borde C-HR vara oerhört tilltalande som begagnatköp. 

Toyota C-HR bagage

När det gäller TQ-egenskaperna är det desto sämre ställt. Många ägare klagar över bullernivån i kupén, någon går så långt som att kalla den ”outhärdlig med dubbdäck”. Föramiljön är det enda som får högre betyg än snittbilen för perioden, bagaget och baksätet är rent ut sagt dåliga. En intressant detalj är att C-HR och Corolla har väldigt likartade betyg i dessa ronder, skillnaden är bara några få procentenheter. 

Så har vi EQ, och här är det dubbelbottnat. Körglädje och motor får låga betyg, det här är verkligen ingen bil som erbjuder några högtidsstunder bakom ratten. Å andra sidan är de resterande tre betygen bäst i gänget – solklart över snittbilens.

Med facit i hand skulle hela 96 procent av ägarna ha gjort om köpet. En imponerande siffra. Uppenbarligen har driftsäkerheten varit superviktig för ägarna. Är det ”inga problem” är man nöjd. Punkt.

C-HR finns med några olika bensinmotorer, en 1,2:a, en 1,8:a och efter faceliften 2019 även en 2,0:a. Skillnaden mellan dessa är dock inte så stor, vare sig effekt- eller förbrukningsmässigt, så titta snarare på skick och miltal än på motor när du väljer en C-HR. Vill du ha mycket motor (och har djupare fickor) ska du dock kika närmare på GR Sport-versionen, som även ser ännu tuffare ut på utsidan.

Gillar man Toyotas elhybridkoncept, tycker att Corolla ser för tråkig ut, och inte behöver ett kombirymligt bagageutrymme är C-HR lätt att rekommendera som begagnatköp.

MODELLHISTORIK

TOYOTA C-HR 2017-2023

2016 Premiär på Genèvesalongen på våren. C-HR bygger på samma plattform som Corolla, och hybriddrivlinan finns i två versioner: 1,2 liter och 116 hk respektive 1,8 liter och 122 hk.
2017 De första bilarna kommer till Sverige. 
2019 Facelift på hösten, och en starkare tvålitersversion tillkommer, liksom GR Sport med sportigare utseende.


C-HR-ägarna älskar…

”Problemfri.”
”Fin drivlina i stadstrafik.”
”Generös markfrigång.”
”Lika bränslesnål som Toyotas siffror.”

begtest

C-HR-ägarna gillar inte…

”AC:n gick sönder.”
”Lite underdimensionerad för en familj med två barn.”
”Bullrig.”
”Form före funktion …” 

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat

Toyota C-HR cockpit

JOHN ARGELANDER

”En miljard Boltförare kan inte ha fel. Eller?”

Toyota C-HR är en extremt vanlig syn i Sverige, speciellt i de större städerna där bilarna väldigt ofta har gigantiska Boltdekaler på sidorna. Taxibolaget verkar ha en förkärlek för chaufförer  som kör denna modell, så mycket står klart. 

Har man åkt i en C-HR vet man att baksätet inte är speciellt bekvämt, och bagageutrymmet är mycket bättre i exempelvis en Corolla kombi. Så varför kör så många C-HR som taxi?

Svaret stavas troligen driftskostnad. Kör man bil hela dagarna (och nätterna), inte vill slösa tid vid en laddstolpe, och samtidigt erbjuda de åkande hyfsade utrymmen är C-HR svårslagen. Ägarna som satt betyg på sin bil i vår begagnatdatabas håller med, C-HR är väldigt billig i drift och dessutom driftsäker. 

C-HR kanske inte är det mest emotionella valet, men den är en ypperlig bil om du är ekonomiskt lagd. 


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Toyota C-HR finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen