Beggat: Så tycker ägarna om Toyota Corolla

PREMIUM Toyotas kompakta storsäljare väcker inga känslor, men ägarna är nöjda ändå. Vad gör att drygt 8 av 10 hade köpt en Toyota igen?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Toyota Corolla är en vanlig syn på svenska vägar, och har så varit i väldigt många år. Originalet kom i mitten av 60-talet och förutom en kort period under namnet Auris har Corolla byggts sedan dess.

På senare tid har det sålts ungefär 6 000 exemplar per år i Sverige. 2022 blev det lite färre, men fortfarande knappt 5 000. Begagnatbeståndet är därför väldigt stort, och det finns allt från lågmilare till före detta taxibilar med många mil på mätaren. 

I Sverige säljs Corolla endast med hybriddrivlina, och karossversionerna är två: halvkombi och kombi (kallad Touring Sports). Av naturliga skäl är kombin de mest populära, och således lite dyrare i inköp än motsvarande halvkombi. Touring Sports har dock ett riktigt bra bagageutrymme vilket gör bilen till ett bättre val för familjen.  

Hybridtekniken har Toyota slipat på i många år nu, och det märks. Övergången mellan el- och förbränningsmotor är sömlös och integreringen så bra att man sällan tänker på att det ens finns en elmotor under huven. Tills man ska accelerera hårt. Då gör bilens steglösa växellåda att bensinarens varvtal skjuter i höjden och sedan ylar motorn på ett konstant varvtal tills man släpper upp gaspedalen.

Rent akustiskt är det en katastrof, och de begränsade fartresurserna gör inte det hela något roligare heller. Corolla körs därför lämpligen med relativt lätt högerfot, då kommer bilen mer till sin rätt. 

Hybridtekniken är mer till för att spara på bränsle, och det gör den bra. I stadstrafik kan bilen gå på endast el, om än bara kortare sträckor. Ägarna som satt betyg på sin Corolla i vår databas har ett förbrukningssnitt på en halvliter per mil, vilket får betraktas som godkänt för en kompakt familjebil. Förbrukningsbetyget är dessutom bättre än för någon av konkurrenterna i denna match, där en av dem faktiskt är en elbil.

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Trogen sitt rykte är Toyota Corolla relativt felfri. Det som står ut i negativ bemärkelse är infotainmentsystemet – som uppgraderats på de faceliftade bilar som säljs just nu. Siffran för problem med lack och rost är däremot lite oroväckande, om man jämför med konkurrenterna.

Låg bränslekostnad och hög driftsäkerhet (mest problemfri bland konkurrenterna) gör att Corolla har bra totalekonomi, så totalbetyget i vår IQ-del blir relativt högt. Bara Honda Civic är bättre, främst tack vare ett klart högre betyg vad gäller servicen.

I TQ-ronden är det desto tuffare för Corolla, bland annat på grund av bullernivån i kupén – något som flera ägare nämner i sina kommentarer. Dessutom är baksätet trångt och bagagevolymen sämre än snittbilen för perioden. Ta dock i beaktan att bagagebetyget gäller för både halvkombiversionen och kombin.

På pluskontot finns en vettig förarmiljö och bekväm fjädring. Några ägare klagar dock på att infotainmentsystemet är rätt så dåligt och dessutom inte speciellt kul att titta på. Detta borde ha adresserats till 2023, när Corolla fick en uppdatering.

Toyota är kanske inte märket man mest förknippar med EQ, men faktum är att Corolla är väldigt konkurrenskraftig i denna rond. Körglädjen är förvisso under snittbilens, men inte med jättemycket, och motorn får helt okej betyg. Ägarna gillar kvalitetskänslan, och hela 84 procent av dem skulle köpa en Toyota igen. Så nog är de nöjda! 

Eftersom Corolla är en bilmodell där drivlinan inte är speciellt central för upplevelsen är det desto viktigare att du hittar ett exemplar med rätt utrustning. Det finns ett antal olika nivåer, så fundera på vilka finesser som är viktiga för dig. Sedan är det nästan bara att välja färg.

Totalt sett slår Corolla storsäljaren Volkswagen Golf, och lämnar både Kia Ceed och Nissan Leaf långt efter sig. Det hårdaste motståndet står Honda Civic för, men där är beståndet (och därmed även valmöjligheterna för dig som begagnatköpare) klart mindre. Det är därför enkelt att rekommendera Toyota Corolla som begagnatköp.

full koll på betygen

MODELLHISTORIK

TOYOTA COROLLA 2018-2023

2018 Premiär på vårsalongen i Genève. Totalt sett den tolfte generationen sedan 1966. Nu återigen med namnet Corolla, föregångaren hette Auris. I Sverige säljs bilen som halvkombi eller som kombin Touring Sports.

2023 Facelift, med bland annat större infotainmentskärm.


Corolla-ägarna älskar…

”Problemfri.”
”Trevlig fjädring.”
”Billig att äga.”

begtest

Corolla-ägarna gillar inte… 

”Infotainmentsystemet är undermåligt.”
”Missljud i inredningen.”
”Bullrig och tråkig bil.”
”Dåligt helljus.”

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

Toyota Corolla interior
prisbild Toyota Corolla
Observera att priserna kan ha uppdaterats sedan publicering.

JOHN ARGELANDER

”Om du bara vill ha en bil och inget annat – välj Corolla”

Visst är det härligt med grejer som bara funkar? Som inte måste ha en massa uppmärksamhet, utan bara gör sitt jobb? Som verktygen i den där gamla verktygslådan som du ärvt från dina föräldrar. De må vara slitna och några av dem kanske har lite rost här och där, men de funkar klanderfritt. Och allt finns i den där lådan, bara man letar lite.

Toyota Corolla är en bil för dig som inte är det minsta bilintresserad. Som bara behöver en bil för att ta dig från A till B. Varje dag. Kanske är det just därför den säljer så bra – majoriteten av svenskarna skulle nog inte kategorisera sig själva som bilintresserade. Jag är extremt bilintresserad, men jag gillar ändå Corolla. Just för att den bara är en bil. Och ibland är det precis vad man vill ha. 


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Toyota Corolla finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen