Officiell: Toyota FT-86 blev GT 86 – bildgalleri

Nu är bilen äntligen officiell och försök glömma FT-86, Toyota döper sportcoupén till GT 86 – eller bara ”86” rätt och slätt. Under huven hittar vi Subaruboxern på 2,0 liter och 200 hk jämnt. Nu väntar vi bara på turbomotorn, speciellt efter de första körintrycken.
Annons

Officiell: Toyota FT-86 blev GT 86 – bildgalleri
Med sina mått på 4.240 mm (längd), 1.285 mm (hög) och ett axelavstånd på 2.570 mm hävdar Toyota att man har byggt världens minsta fyrsitsiga sportcoupé. Och det kanske stämmer – vilken modell kan vara mindre?

Det känns som om
Toyotas nya sportcoupé FT-86
varit på gång i en evighet och det beror nog mest
på att konceptversionerna har stått på alla bilsalonger de senaste två åren.
Men nu är bilen äntligen officiell och vi måste lära oss att tänka om lite:
Toyota GT 86 är namnet, eller bara ”86” rätt och slätt.

Den historiska
tillbakablicken som Toyota gjort när man namngett den nya sportcoupén GT 86 går
till AE86, eller Corolla Levin, med rötterna från början av 70-talet. I Japan
fick den smeknamnet ”Hachi-roku”, vilket betyder ”8-6”, och det var den sista
Corollan med bakhjulsdrift. Speciellt tvådörrarscoupén på 80-talet blev mycket
populär och används fortfarande inom drifting.

Som vi alla vet
har Toyota och Subaru
samarbetat kring nya GT 86 och BRZ. I USA ska modellen
säljas som Scion och då blir namnet FR-S. De tre bilarna delar komponenter till
drygt 90 procent och det är front/akter samt inredningen som skiljer dem åt.
Subaru har konstruerat boxermotorn som är kvadratisk med slag/borr på 86
millimeter (här kommer talet 86 tillbaka) och en rödmarkering långt upp.

Toppeffekten 200 hk nås vid 7.000 rpm
och maximala vridet 205 Nm ligger så högt som 6.600 rpm. Det har ryktats om att Subaru ska släppa en BRZ STI-version med turbomatad boxermotor men någon sådan har vi inte sett till ännu – kanske dröjer det något år?

 

En fördel med
boxermotorn som konstruktion
är att vikten kommer närma backen och Toyota
understryker nogsamt att tyngdpunkten på GT 86 ligger på 475 millimeter. Motorn
är också flyttad långt bak och viktfördelningen blir gynnsamma 53/47 procent,
fram/bak. Hela bilen har en angiven vikt på 1.180 kilo och det borde ge en
hyggligt snabb acceleration, några siffror får vi dock inte i nuläget.

Två transmissioner
erbjuds vid introduktionen som startar nästa sommar: sexväxlad manuell eller
sexstegad automat.

Då kommer vi till
det viktigaste – hur är Toyota GT 86 att köra? Vi vet inte, men våra engelska
kollegor på Autocar har fått möjlighet att köra ett förserieexemplar på
testbana i Japan. Provkörningen av Toyota GT 86 kan du läsa hos Autocar genom
att klicka på länken. Som vi kan se på YouTube-klippet längst ner på sidan så har även japanska journalister fått provköra Toyota GT 86 på förhand.

Några svenska
priser har vi inte fått ännu
men i Storbritannien är man klara med sina
prislistor och där ska Toyota GT 86 börja vid 28.000 pund, 320.000 kronor.
Priserna går förstås inte att översätta rakt av mellan Storbritannien och
Sverige men det ger en liten indikation på att vi sannolikt kan vänta oss ett
pris på en bit över 300.000 kronor. I Storbritannien hade man hoppats på ett betydligt lägre pris men så blev det alltså inte.



Annons
Annons
Rulla till toppen