Toyota energimärker bilar som kyl och frys

Toyota meddelar att man som första billeverantör i Sverige ska införa en energideklaration på alla nya bilar från och med april i år. Energideklarationen följer...
Annons

Toyota meddelar att man som första billeverantör i Sverige ska införa en energideklaration på alla nya bilar från och med april i år. Energideklarationen följer det förslag som konsumentverket arbetade fram redan i november förra året.

Energideklarationen införs nu i april på infoskyltarna vid varje bil hos Toyotas återförsäljare och den kommer också att införas i allt broschyrmaterial framöver. Toyota har sedan 15 år tillbaka miljödeklarerat sina bilar, men nu ska det alltså ske på ett nytt, mycket enklare sätt.

Toyota energimärker bilar som kyl och frys

Energideklarationen för Toyota Prius, som går i energiklass B (104 gram CO2/km). Genomsnittet för nysålda bilar i Sverige ligger på 184 g/km.

Deklarationen bygger på samma princip som anammades på kylskåp för flera år sedan. En skala från A till G gör det mycket enkelt och smidigt att se hur mycket koldioxid bilen släpper ut per kilometer, A är bäst med ett utsläpp på under 100 gram.

– Vi vill på ett tydligt sätt visa hur mycket koldioxid våra bilar med olika motoralternativ släpper ut. Därigenom hoppas vi kunna påverka köparna att göra ett så energieffektivt val som möjligt, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden AB.
Meningen är alltså inte att man ska välja en så liten bil som möjligt utan att man ska fatta ett medvetet beslut om vilken bil man ska köpa oberoende av storleksklass.

Konsumentverket gjorde valet att använda pilarna eftersom de flesta konsumenter redan är vana vid märkningen från kylar och frysar och kan tolka den utan problem.
Märkningen är också testad på konsumenter ute i bilhandeln.

– Det förslag som konsumentverket tagit fram är mycket bra och kommer förhoppningsvis att införas mer allmänt i bilhandeln 2009 eller 2010. Vi vill inte vänta så länge. Det är en så angelägen fråga att vi har beslutat att börja redan nu, säger Hans-Eric Almebäck.

Men konsumentverket säger också att om märkningen ska bli riktigt effektiv bör helst också de ekonomiska fördelarna nämnas i anslutning till märkningen, det bör finnas uppgifter om exempelvis fordonsskatt och liknande.

– Konsumenterna kommer i slutändan att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Eftersom samtliga bränslepriser lär fortsätta att stiga, kommer energieffektiva bilar absolut ha ett högre andrahandsvärde. Då är den miljömärkning vi nu inför till mycket god hjälp när man köper ny bil, slutar
Hans-Eric Almebäck.

Annons
Annons
Rulla till toppen