PROVKÖRD: Toyota Prius Plus – sjusitsig hybrid

Björn Bergman provkör Toyotas nya stora hybrid, Prius Plus, en förstorad och sjusitsig version av den vanliga hybriden Prius. Utöver de extra sittplatserna är den stora nyheten att batteriet är av litiumjontyp, vilket betyder att batteripaketet är mindre och lättare med bibehållen kapacitet.
Annons

PROVKÖRD: Toyota Prius Plus - sjusitsig hybrid
Fronten känns igen från det mindre syskonet i priusfamiljen.

Vad är då Prius Plus för bil?

Enkelt uttryckt är det en förstorad version av den vanliga hybriden Prius, sju sittplatser – eller snarare 5+2, eftersom den tredje raden knappast rymmer två fullvuxna. Förstoringen har åstadkommits genom 8 cm större axelavstånd och drygt 13 cm längre kaross.

Något mer som skiljer den från den Prius vi är vana vid?

Hybridtekniken med en bensinmotor och en elmotor som samarbetar via en steglös växellåda är densamma, men batteriet är här av litiumjontypen, vilket är nytt. Det betyder att batteripaketet är mindre och lättare med bibehållen kapacitet, och det har gjort det möjligt att placera batteriet under mittkonsolen mellan framstolarna. Därigenom har det frigjorts plats baktill för den tredje sätesraden.

Hur rymlig är den då?

Som sagt så ska man betrakta den som 5+2-sitsig. Jag kunde tråckla mig in på tredje raden, men då måste rad två skjutas maximalt framåt, vilket gör det mycket trångt där. Men som femsitsig är den mycket rymlig, med ett bagageutrymme på hela 784 liter.

En hybrid ska ju vara speciellt bränslesnål – vad är förbrukningen?

Den officiella siffran är 4,1 l/100 km, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 96 gram/kilometer.  Men det klarade vi inte – snittet för samtliga testförare blev 5,3 liter. Enligt färddatorn låg förbrukningen i motorvägsfart (130 km/h) runt 6 l/100 km. Men en hybrid ger större besparing i stadstrafik än på landsväg.

Hur långt går det köra på enbart el?

Teoretiskt 2,5 kilometer i ett sträck, men i praktiken kan det bli mer, eftersom batteriet laddas så fort bilen motorbromsas.

Och hur tycker du den är att köra?

Liksom vanliga Prius kräver den tillvänjning. I stan är den smidig, och skiftningen mellan el- och bensinmotorn märks knappt alls, den syns bara på displayen. Man kan välja tre olika körlägen för att prioritera antingen låg förbrukning eller maximal kraft. Oavsett läge inser man att detta inte är som är skapad för att skänka körglädje. Det handlar mer om att åka än köra bil.

PROVKÖRD: Toyota Prius Plus - sjusitsig hybrid
Bakersta sätesraden passar bäst för de mindre familjemedlemmarna.

Något som är särskilt positivt?

Det är väl i första han att man upplever att den går tyst. I stan i låg fart är den nästan ljudlös och när man stannar blir det helt tyst. Även på landsväg är ljudnivån låg – utom vid acceleration.

Och något negativt?

Den fördröjda gasresponsen irriterar alltid – liksom motorns vrålvarvande vid kraftigt pådrag, precis som andra bilar med steglös cvt-transmission. Den låter som en dammsugare och motorvarvet matchar inte fartökningen – som en EU-moppe. Det stör dock mest vid fullgas, och det är ju inte tanken med den här biltypen.

Vad är ditt helhetsintryck då, efter en dags körning?

Den är klart rymligare än vanliga Prius och man åker riktigt bekvämt. Den går tyst och känns betydligt bättre på vägen än sin lillebror. Förarplatsen är lite futuristisk men funkar bra efter en stunds tillvänjning. Rätt bra sittkomfort i framsätet och vettig runtomsikt. Men har du minsta krav på körglädje – glöm Prius Plus!

Vad kommer den att kosta, och när finns den i Sverige?

Grundversionen, som är ganska välutrustad, kostar 299 900 kronor. Ett paket med bland annat backkamera, glastak, vindrutedisplay och nyckelfritt låssystem kostar 18 500, och lägger man till lite bättre stereo och metalliclack slutar det på 330 000 kronor. Prius Plus börjar levereras efter midsommar. Svenska Toyota räknar med att sälja 750 bilar under resten av året.

I auto motor & sport nummer 15, kommer en utförligare rapport om Prius Plus. Där berättar vi mer om den nya tekniken, komforten, utrymmena och hur den är att köra – missa inte den läsningen!

I filmklippet nedan bjuder Björn Bergman på en snabbvisning av Prius Plus.

Annons
Annons
Rulla till toppen