Toyota Urban Cruiser: Multitalang

Tuff, kvickfotad, bekväm och kul att köra är Toyotas nya bidrag till småbilsvärlden – en ny biltyp är här. Med Urban Cruiser lanserar Toyota en...
Annons

Tuff, kvickfotad, bekväm och kul att köra är Toyotas nya bidrag till småbilsvärlden – en ny biltyp är här.

Toyota Urban Cruiser: Multitalang

Med Urban Cruiser lanserar Toyota en helt ny biltyp. Denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 8-2009.

Det är svårt att undvika att charmas av den här lilla bilen med sitt fräcka, lite sportiga utseende. Man går gärna ett varv extra för att kika på de läckra detaljerna, grillen, de lite sneda och elaka ögonen och den tuffa bakdelen.

Även lilla Yaris hade en spännande formgivning när den kom för fem år sedan men den var ganska konventionell i övrigt. Nya Toyota Urban Cruiser, som för övrigt byggs på Yaris bottenplatta, har tagit utvecklingen ett steg vidare, både konceptuellt och designmässigt.

Toyota Urban Cruiser: Multitalang

Exteriört bjuder Urban Cruiser på nya och riktigt tuffa linjer.

Tanken bakom Urban Cruiser är att attrahera helt nydefinierade kundgrupper med en annorlunda typ av bil. Det är en femsitsig, liten och högbyggd stadsbil vilken vi strax ska få uppleva som lika duglig i stan som på landsvägen och – med 4WD – även vid sidan av vägen.

Urban Cruiser är alltså något av en multitalang, med andra ord.
Själva kallar Toyota skapelsen för kompakt-suv och det kan väl ligga något i det, kompakt är Urban Cruiser verkligen.
På 393 centimeters längd får fem personer plats och det blir ändå 300 liters bagageutrymme kvar längst bak.

Inte illa. När man kliver in i Urban Cruiser upplever man genast kupén som luftig och rymlig. En av hemligheterna är takhöjden, en annan höjden på stolsitsarna fram samt baksätet.

Toyota Urban Cruiser: Multitalang

Tyvärr inte så kul interiör men kvalitetsintrycket är utmärkt.

Man sitter högt i Urban Cruiser, men ändå förbluffande bra.
Framstolarna är stora nog för nordbor och 1,80-meterspersoner kan med fördel sitta i baksätet ”bakom sig själva”. En femte person kan klämma in sig i mitten i baksätet men då blir det påtagligt trångt i sidled, kupébredden är trots allt inte större än drygt 131 centimeter.

Men skicklig packning av motor/drivlina gör att (förlängda) axelavståndet 246 centimeter räcker till för att ge både framsätes- och baksätespassagerare nog med benplats och så länge man är fyra känns Urban Cruiser rymlig.

Inget fel på bekvämligheten heller, framstolarna är fasta men ändå lite mjuka, baksätet mjukt och välformat med svag skålning av ryggstöden.

Vi har valt den fyrhjulsdrivna versionen med 1,4-liters diesel på 90 hästkrafter och man väntar sig inte bra prestanda med så få hästkrafter. Men lilla dieseln visar sig ha gott om must så länge man inte varvar över drygt 3.000 varv och kraften levereras redan vid 1.500 varv.

Nästa överraskning är den rappa och exakta styrningen. Elservon gör visserligen sitt till för att förta känslan men lyckas inte helt.

Toyota Urban Cruiser: Multitalang

Fyra får god plats och ändå ryms 300 liter bagage innan baksätets ryggstöd fälls – då klarar Urban Cruiser 673 liter trots en besvärande tröskel mitt i lastgolvet.

Fjädringen är ganska stum initialt, men när man pressar på lite i kurvorna kränger Urban Cruiser plötsligt och fjädringen jobbar riktigt bra. Konceptet fjädring/stötdämpare stämmer, det här är en piggfotad, greppsäker liten krabat med gott leklynne.

Man blir snabbt kompis med bilen, den känns förutsägbar och lätthanterlig med en svagt understyrd balans och det ska bli extra roligt att få köra den på svenska vintervägar, fyrhjulsdriften lär kunna locka fram en hel del bus. Med diff på bakaxeln samt möjlighet att låsa axlarna (50/50, upp till 40 km/h) bör framkomligheten i terrängen inte bli något problem.

Annars är det i stan som Urban Cruiser är på hemmaplan. Den smiter blixtsnabbt runt gathörn, med 2,5 varv mellan ändlägena är rattandet smidigt och lätt. Och formatet gör parkering till en barnlek även på trånga ytor.

Körställningen är bra, ergonomin likaså och den sexväxlade manuella lådan har distinkta lägen och lagom tröghet.
Vill man inte ha fyrhjulsdrift finns både dieseln samt 1,3-liters bensinmotorn med bara framhjulsdrift.

Det är snåla motorer överlag, 1,33-liters bensinaren når enligt Toyota ner till 5,5 l/100 km (129 g/km) och 1,4-liters dieseln förbrukar 4,5 l/100 km (118 g/km) eller med fyrhjulsdrift 4,9 l/100 km (130 g/km).

Bensindrivna Urban Cruiser med manuell växellåda har också ett start/stopp-system. Lägg ur växeln, släpp kopplingen vid rödljus så dör motorn. Till dieseln finns systemet ännu inte, tyvärr. Men det kommer, säger Toyota, fast berättar inte när.

Billigaste Urban Cruiser, 1,33-liters bensinaren, kostar 156.000 kronor utan AC när den kommer i maj. Toppmodellen, 1,4-liters dieseln med 4WD kostar 198.800 kronor eller hela 209.500 kronor med AC ombord.

Annons
Annons
Rulla till toppen