Händelsen till ära var Tokyo Auto Salon och bland nymodigheterna är en ännu starkare motor, åttastegad Gazoo Racing-automatlåda med växling i så kallad ”tävlingsstandard”, omarbetad interiör med föraren i fokus samt ett vassare chassi.
Men det är inte allt. Den trecylindriga, turbomatade motorn levererar mer vrid och kraft – hela 30 Nm respektive 19 hästar. Instrumentpanelen är sänkt med 50 mm för bättre sikt framåt samtidigt som backspeglarna har fått en ny position.
I siffror rör det sig om en vikt på 1 280 kg (1 300 kg med automatlåda), 280 hästar och har en inofficiell 0–100-tid på 5 sekunder. Den exakta summan framgår inte av pressmeddelandet.
Kan även vara intressant att veta att Toyota tar fram specialutgåvor av nya GR Yaris, döpta efter två av Toyotas WRC-förare – Sébastien Ogier Special Edition samt Kalle Rovanperä Special Edition.
Dessa visas upp i slutet på månaden i samband med Rallye Monte-Carlo som går av stapeln 25–28 januari.
Orderböckerna för nya Toyota GR Yaris öppnar i Europa denna sommar. Exakt pris finns det ännu inga uppgifter på.