Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak

PREMIUM Den kanske längsta generationsövergången i Volkswagens historia är äntligen över. Efter mer än två års torka lanseras nya Amarok som har utvecklats i samarbete med Ford. Hur bra är toppmodellen med diesel-V6 och tiostegad automatlåda?
Annons

Slutet för Typ VWN817, mer känd som VW Amarok, kom i maj 2020. Volkswagen förklarade att man avslutar produktionen för den europeiska marknaden, tio år efter att de första enheterna lämnade fabriken i Hannover. Idag används tillverkningsorten för att producera modellerna T7 och ID. Buzz.

Yrkesfolket i byggbranschen och pickupfansen fick förbereda sig på en lång väntan: samarbetet med Ford som startade 2019 skulle även omfatta efterföljaren till Amarok.

Nu är det dock äntligen dags. Den nya generationen har gjort en flyttanmälan och byggs hädanefter drygt 900 mil söderut, i Fords fabrik i Johannesburg i Sydafrika. Det är också anledningen till att vi får kliva in på ”fel” sida i provkörningsbilen: Sydafrika har vänstertrafik.

Den gamla modellen var relativt välvuxen, men nykomlingen är tio centimeter längre (5,35 meter) vilket krymper innerstans parkeringsplatser ännu mer. Till och med en Touareg ser ut som en modellbil i halvskala i jämförelse.

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak
Volkswagens stora pickis lanseras på den europeiska marknaden under våren, då med ratten på ”rätt” sida.
Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak
Digitala instrument är standard, oavsett utrustningsnivå.

Insteget är högt, vilket beror på bilens traditionella konstruktion: fyradörrarshytten och det separata flaket har skruvats på ett ramchassi, som sig bör i segmentet. Trots de skrymmande yttermåtten är takhöjden därför inte den mest generösa och kräver att man viker sig lite när man hoppar upp i förarsätet.

På den sydafrikanska marknaden startar Amarok med två toppversioner: Aventura och PanAmericana. Medan Aventura är en gatfokuserad lyxpickis med massor av krom och 20-tumsfälgar är PanAmericana (som vi kör här) snarare en outdoorvariant och känns igen på en versionsspecifik front, 18-tumsfälgar med offroaddäck, svarta steglister och en svart flakbåge som på Volkswagenspråk kallas Stylingbar.

På den europeiska marknaden startar modellen som standardvariant Amarok samt utrustningsnivåerna Life och Style.

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak
Nya Amarok byggs i Sydafrika.

I PanAmericanahytten välkomnas man snarare av gedigen suvlyx än av arbetarklassinredning. I nya Amarok är samtliga instrument digitaliserade oavsett utrustningsnivå, men här är både instrument-klustret och den centrala multimediaskärmen något större (12 tum) än standard.

Amarok satsar på en unik interiör som skiljer sig tydligt från den i plattformsbrodern Ford Ranger, och till skillnad från märkets personbilar lider Amarok inte av touchslidervansinnet. Multifunktionsrattens knappar är nämligen just det – knappar. 

Nedanför centralskärmen finns dessutom en rad genvägsknappar för enskilda funktionsgrupper. Växellådan sköts av en elektroniskt styrd växelväljare som återgår till parkeringsläget när bilen stannar.

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak
Utrustningsnivån PanAmericana har permanent fyrhjulsdrift och elektroniskt styrd lamellkoppling.

På motorsidan drivs PanAmericana av en diesel-V6, som precis som Amaroks andra motorer kommer från Ford. Motorn passar utmärkt i nykomlingen, svarar snabbt och kraftfullt och är ganska tystlåten, även om det karakteristiska dieselknattret hittar in i kupén.

Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som även under hårda accelerationsrepor aldrig tappar lugnet och alltid har ett passande svar för alla möjliga körsituationer.

Häst och vagn-romantiken med stel bakaxel och bladfjädrar har utvecklarna kunnat stävja nästan helt och hållet. De annars så segmentstypiska knäpparna och slagen från bakvagnen uteblir helt här. Man har dessutom fokuserat på finjusteringen av dämparna vilket framför allt märks på buckliga grusvägar. Vi hade dock gärna velat se hur Amarok uppför sig på olika underlag när bilen är fulllastad. Maxlasten är nämligen upp till 1,2 ton, beroende på utförande. 

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak

Vid sidan om alla lovord finns dock även skäl att gnälla lite: den nya, elektromekaniska servostyrningen övertygar inte. Visserligen har den hög precision, men särskilt mycket återkoppling får man inte i ratten. 

Bilar i Amaroks segment måste fungera lika bra på vägen som vid sidan av, och för det har nykomlingen en rad lösningar som tillåter oss glömma dess monstruösa axelavstånd. Det automatiska fyrhjulsdriftsystemet har en elektroniskt styrd lamellkoppling och lågväxel, och i riktigt kniviga situationer kan man dessutom aktivera en diffspärr på bakaxeln. Därför är bilen förvånansvärt rörlig i terräng – förutsatt att det finns plats. 

För att vara en pickup bjuder nya Amarok på kunglig komfort. Toppmodellens diesel-V6 är suverän och förvånansvärt tystlåten. Prissättningen vet vi visserligen ingenting om än, men vi gissar att nykomlingen blir avsevärt mycket dyrare än sin föregångare. 

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak

TEKNISK INFO/VW Amarok 3,0 TDI Panamericana

Motor: V6, diesel, turbo, 2 993 cm³, 240 hk vid 3 250 r/min, 600 Nm vid 1 750 r/min. 10-stegad automatlåda. Fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 5 350/1 910/1 884 mm. Axelavstånd 3 270 mm. Tjänstevikt 2 615 kg. Flakmått 1 624 x 1 227 mm.

Prestanda: i.u.

Pris: i.u.

ÄVENTYRSTILLBEHÖR

Nya 2023 Volkswagen Amarok är en lyxbil med flak

Pickupernas mångsidighet gör dem till självklara favoriter för outdoorlivet, och passande nog visar VW en modifierad Amarok som är redo för vilka äventyr som helst.

På flaket kan man montera och transportera en mängd olika tillbehör. Under lanseringen visade VW upp en Amarok som har modifierats av Alu-Cab, en tillbehörstillverkare från Sydafrika.

Delarna kommer även att finnas tillgängliga för den europeiska marknaden, och förvandlar Amarok till en lämplig reskamrat för en tvåmannacampingsemester. Alu-Cab erbjuder en hardtop med taktält och sidomonterade lastboxar, utfällbart solskydd, utdragbara lådor till flaket samt en ny stötfångare med lastbox och reservhjulshållare.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen