Otäcka bilder: Därför vill du inte välta med en cabriolet

I ett nytt krocktest presterar Volkswagen Golf Cabriolet bara medelmåttigt – vindrutan trycks in och passagerarna slår huvudet i marken. Konkurrenterna från Opel, Renault och Peugeot lyckas bättre.
Annons

Under onsdagen släppte Euro NCAP resultatet från den senaste krocktestomgången, den här gången med fyrhjulingar som alla presterade dåligt. Idag är det tyska bilistorganisationen ADAC som utfört ett krocktest med cabrioletbilar.

Taklösa bilar ställer ju högre krav på rundslagningsskyddet eftersom taket går att fälla ned. Det är ovanligt att cabrioletbilar hamnar med fel sida upp men det är inte omöjligt vid en allvarlig olycka.

Den passiva säkerheten har blivit betydligt bättre i moderna bilar, och enligt ADAC är det näst intill otänkbart att vindruteramen skulle ge efter helt, eller att rundslagningsskyddet inte skulle fällas ut bakom föraren och passageraren.

Otäcka bilder: Därför vill du inte välta med en cabriolet

Storsäljaren Volkswagen Golf överraskar – den får inte toppbetyg eftersom vindruteramen deformeras mer än väntat. Det minskar utrymmet för förarens och passagerarens huvuden.

De främre bältessträckarna lyckas inte hålla emot och flera passagerare slår huvudet i marken och riskerar allvarliga skador.

Betyg (0,6–5,5, lägre är bättre): 3,6

Otäcka bilder: Därför vill du inte välta med en cabriolet

Opel Cascada lyckas betydligt bättre. Skaderisken är mindre för föraren och passageraren, även om huvudet utsätts för ”lätt kontakt med marken”. Även de bakre passagerarna får bra skydd.

Betyg (0,6–5,5, lägre är bättre): 1,6

Otäcka bilder: Därför vill du inte välta med en cabriolet

Renault Mégane CC lyckas skydda de bakre passagerarna bra, men framtill finns viss risk för skador: bältessträckarna håller inte emot helt och krockkuddarna löser ut vid fel tidpunkt och fälls sedan ihop för snabbt.

Betyg (0,6–5,5, lägre är bättre): 2,1

Otäcka bilder: Därför vill du inte välta med en cabriolet

Vindruteramen i Peugeot 308 CC deformeras en aning och eftersom bältessträckaren ger efter tar både förarens och passagerarens huvuden i marken.

Betyg (0,6–5,5, lägre är bättre): 2,8

Annons
Annons
Rulla till toppen