Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat

Peugeot 308 utmanar klasskungen Volkswagen Golf med en ny kombi som ska locka svenska bilköpare. Den är rymlig, snygg och prisvärd – men räcker det hela vägen...?
Annons

Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Volkswagen Golf har fått en tuff konkurrent i form av Peugeot 308. De båda kombimodellerna är riktigt rymliga – behöver du verkligen en Passat?

Peugeot har knappt hunnit hämta sig efter segern i Årets Bil. Många journalister i juryn hade valt elbilarna BMW i3 och Tesla Model S som vinnare, men till slut blev det ändå Peugeot 308 som tog hem segern, och nu går fabriken på högvarv.

Året innan blev konkurrenten Volkswagen Golf också utsedd till Årets Bil, och sedan dess har den vunnit i princip alla tester som den ställt upp i. Nu har kombimodellen, som bytt namn från Variant till Sportscombi, också blivit så pass rymlig att många Passatköpare istället väljer den billigare Golfen.

Här har vi alltså att göra med två riktigt bra bilar – frågan är vilken som är bäst. Tillsammans med tyska auto motor und sport tar vi en närmare titt på kombimodellerna.

Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Peugeot har valt en lite annorlunda instrumentlayout. Små instrument som är högt placerade och en liten ratt som sitter långt ned. Kul och annorlunda!
Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Den här layouten börjar vi känna igen vid det här laget. Volkswagen Golf är enkel och lätthanterlig men kanske inte så spännande.
  • Design

Peugeot har minst sagt tagit ett steg tillbaka när det gäller designen på 308. Formspråket är enklare, försiktigare och stramare än tidigare. Borta är den stora grillen och alla onödiga detaljer. I fronten finns en del kromdetaljer men i övrigt är allt simpelt, på ett ganska befriande sätt.

Det gäller även på insidan. Den lilla ratten från de andra 308-modellerna finns kvar, liksom de högt placerade instrumenten (där varvräknaren går baklänges) och en mittkonsol som nästan känns tom. Det mesta styrs med hjälp av en pekskärm. Kvalitetskänslan är ett stort lyft mot föregångaren.

Även hos Golf Sportscombi är designen återhållsam, men så brukar det ju vara hos Volkswagen. Formen känns tidlös utan några onödiga krusiduller. Även här är kvalitetskänslan på mycket hög nivå, men infotainmentsystemet är enklare att hantera.

Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Peugeot bjuder på både lastskenor, insynsskydd, prylfack och en del andra smarta lastdetaljer. Baksätet fälls smidigt med en knapp i bakluckan, men baksätet blir inte plant!
Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Inte heller baksätet i Volkswagen Golf blir plant när det fälls ned. Bagageutrymmet är något mindre på papperet men det lär knappast märkas i vardagen.
  • Utrymmen

Lilla kombiklassen är inte längre så liten. Att mäta bagageutrymmet i VDA-liter har sina begränsningar, men innan vi haft bilarna inne för ett riktigt ams-test får vi hålla tillgodo med siffrorna, som är mycket imponerande för båda bilarna. Volkswagen lastar 605 liter eller 1.620 liter med baksätet nedfällt. För Peugeot 308 är motsvarande siffror 610 liter och 1.660 liter.

Detta är siffror som tidigare hörde hemma i stora kombiklassen. Nu behöver du alltså inte köpa en Passat för att få plats med prylarna. Faktum är att både Golf Sportscombi och 308 SW är både rymligare och billigare. Här finns alltså pengar att spara för den som tänker till. Trots ett kompakt format känns både Volkswagen och Peugeot rymliga och luftiga. Panoramataket i vår testbil (en 308 SW Allure) bidrar till en härlig känsla i kupén.

Jämfört med halvkombiversionen har 308 SW elva centimeter längre axelavstånd och det märks även för passagerarna som får bättre benutrymme. Men det är faktiskt snäppet bättre i Golf Sportscombi. Även takhöjden är något bättre i den tyska bilen – vår testperson mäter 1,90 på längden och slår i huvudet i 308 SW på grund av panoramataket som snor viktiga centimeter. Båda bilarna har smarta lösningar i bagageutrymmet för att hålla packningen på plats.

I pressmaterialet lockar Peugeot med något som kallas ”Magic Flat” som ska göra baksätet helt plant när det fälls. Men det kan vi avfärda som en ren lögn. Som du kan se på bilden här ovan blir baksätet inte plant, och ännu värre är att det blir en jobbig skarv vid ryggstödet.

Fortsätt till sida 2 för att läsa vidare om motorerna och tekniken!

Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Det handlar inte bara om maximalt lastutrymme. Smarta lastlösningar är minst lika viktigt.
Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Benutrymmet i Peugeot 308 SW är godkänt men takhöjden är inte lika bra. Glastaket snor några centimeter.
  • Teknik och motorer

Vi har redan stiftat bekantskap med Volkswagen Golf Sportscombi i ett ams-test, där den utmanades av fyra konkurrenter – det kan du läsa i nummer 22/2013. Låt oss säga att det finns en bra anledning till att det kallas Golfklassen…

Peugeot 308 testar vi i nummer 8/2014 som finns i butik den 3 april. 308 SW dröjer däremot till efter sommaren – först då kommer kombiversionen till Sverige. Men då kommer också en ny 1,2-litersmotor med turbo som klarar Euro 6-kraven. Du kan läsa mer om motorerna här nedan.

Peugeotköparen kan välja mellan tre utrustningsnivåer: Access, Active och Allure. I standardutrustningen finns både klimatanläggning och blåtand. Dessutom lockar Peugeot med ytterligare ett års nybilsgaranti, ett viktigt argument för privatköpare.

Däremot verkar Peugeot inte tycka att autobroms ska vara standardutrustning. Det finns bara till den dyraste utrustningsnivån Allure.

Kombiduell: Peugeot 308 SW – nu kan du glömma Passat
Vilken väljer du?
  • Så vem vinner?

Peugeot har verkligen gjort ett stort lyft med 308. Modellen kanske inte flyttar fram gränserna i klassen, men definitivt för Peugeot. Nya 308 SW är en allvarlig utmanare för Volkswagen Golf Sportscombi i alla grenar som vi tittat närmare på här.

För att hitta en vinnare måste vi känna på bilarna ”på riktigt” – i ett ams-test. Motorer, drivlina, förbrukning, körglädje och komfort betygsätts liksom ekonomi och driftkostnader. Den här matchen blir oavgjord, delvis på grund av att Peugeot ännu inte släppt några svenska priser på 308 SW. Den lanseras i höst och blir den billigare än Golf Sportscombi kan den mycket väl bli riktigt populär.

Funderar du på att beställa en ”storkombi” är det definitivt läge att tänka om. Jämfört med Volkswagen Passat Variant sparar du 80.000 kronor på att istället välja en Golf Sportscombi med minsta 1,6-litersdieseln. Då får du en riktigt rymlig och i många avseenden modernare bil.

Om varken Volkswagen eller Peugeot faller dig i smaken finns gott om konkurrenter, bland annat Kia Ceed och Hyundai i30 som lockar med långa garantier, Ford Focus med trevliga köregenskaper och Honda Civic Tourer med en nyutvecklad dieselmotor.

  • Tekniska data: Peugeot 308 SW
Modell 1,2 e-THP 1,6 THP 1,6 e-HDI 1,6 BlueHDI 2,0 BlueHDI
Motortyp R3 R4 R4 R4 R4
Effekt 130 hk 156 hk 115 hk 120 hk 150 hk
Vridmoment 230 Nm 240 Nm 270 Nm 300 Nm 370 Nm
Mått (b/h/d) 4.585/1.804/1.471 mm
Axelavstånd 2.730 mm
Bagagevolym 610–1.660 liter (VDA)
0–100 km/h 10 sek 8,3 sek 10,6 sek 10,1 sek 8,9 sek
Förbrukning 4,7
l/100 km
5,4
l/100 km
3,7
l/100 km
3,2
l/100 km
3,8
l/100 km
  • Bildgalleri: Peugeot 308 SW

Den här artikeln publicerades ursprungligen i auto motor und sport 5/2014.
Foto: Beate Jeske

Annons
Annons
Rulla till toppen